Mange av dere husker sikkert at Jagged Alliance 3 var under utvikling hos Game Factory Interactive, men at utgiver Strategy First valgte å avslutte kontrakten med denne russiske utvikleren. Nå jobber en annen russisk utvikler, nemlig nystartede F3, med et helt nytt Jagged Alliance 3.
I følge en artikkel i det russiske bladet Game Worl Navigator vil Jagged Alliance 3 bruke en oppdatert versjon av Silent Storm-motoren, med forbedret grafikk og skademodell. Spilleren får kontrollere en gruppe med opp til seks (muligens åtte) leiesoldater, og det hele foregår i en bananrepublikk preget av opprør. Totalt kan du spille for fire ulike fraksjoner.
I forhold til tidligere spill i serien vil Jagged Alliance 3 fokusere mer på kamp enn økonomi, og ting som militsopptrening og sektorforsvar vil ikke lenger være en del av spillet. Kampmekanikk, rollespillsystem, hyring av nye soldater, reparasjon av våpen og så videre, vil være omtrent som spillere av Jagged Alliance 2 husker det.
Spilleren får mulighet til å reise rundt på et globalt kart ved hjelp av kjøretøy eller til fots. Viktige oppdrag er designet fra starten av, men vi får også tilfeldige oppdrag som genereres når de aktiveres. En stor endring siden sist ser ut til å være at i stedet for at hvert lag får hver sin tur, vil det være de individuelle figurenes initiativstatistikk som bestemmer når de skal få bevege seg.
Mer informasjon om det som ble sagt i artikkelen finner du på forumet til Jagged Alliance-nettstedet Bear's Pit.