I en webchat med utviklerne av Ghost Recon 3 har hoveddesigner Ulf Andersson fortalt at PC-versjonen av spillet blir svært ulik konsollversjonene. PC-versjonen lages eksklusivt for PC-plattformen, og har eget innhold (i form av grafikk, lyd og gameplay) og kjører på egen teknologi.
Blant annet kommer PC-versjonen med et annerledes taktisk gameplay som er mye mer avansert enn det konsolleiere får. PC-spillere får et overblikk over kamparenaen i 3D, hvor du kan se hva som skjer og legge planer i sanntid. Andersson forteller at dette gir deg muligheten til å finne den beste taktiske tilnærmingen til forandringer i kampsituasjonene.
Dessuten kommer PC-versjonen med individuell kontroll over tre lagkamerater og støttetropper. Dermed får du mulighet til å designe komplekse flankemanøvre og angrepsformasjoner (både gjennom det taktiske oversiktsbildet og i selve gameplayet).
PC-versjonen får også et nytt kontrollsystem, som utviklerne har designet spesielt for å gi deg full kontroll over kroppen til spillkarakteren, uansett hvilken posisjon han er i. Blant annet kan du lene deg i åtte forskjellige retninger, skli utfor bakker og lignende og stupe i skjul om det skulle bli nødvendig.
Utviklerne forteller også at spillet er designet spesielt med tanke på kooperativt gameplay og at alle oppdragene er laget slik at de skal kunne spilles på flere forskjellige måter (og flere ganger, om du ønsker det). Den kunstige intelligensen til fienden vil automatisk tilpasse seg situasjonen, slik at den gir ordentlig motstand uansett hvilken måte du prøver å løse oppdraget på.
Spillet kjører på GRIN sin Diesel-motor, og kommer med funksjoner som HDR-lyssetting, "soft shadows", "deferred lighting", "normal mapping" og et svært ødeleggbart miljø. Samtidig gjør teamet det de kan for å sikre at spillet kjører på litt eldre maskiner. PC-versjonen har kun mulighet for førstepersons synsvinkel.
Du kan lese hele chat-loggen på det offisielle nettstedet til Ghost Recon-serien.