Ponder

Nytt norsk spill lar deg leke pasifist i syrefarget verden

Ponder lages av én person som har lært seg å programmere via YouTube.

Ola Lysgaard

Det går ikke lenge mellom hver gang vi ser nye norske spillprosjekter, og for bare et par dager siden ble det merkverdige Ponder annonsert. Ponder er et eventyrspill hvor målet er å utforske og bli kjent med skapningene i en fargerik og absurd verden.

Ponder fremmes som et spill helt uten slåssing, gåter og andre tradisjonelle spillmekanikker, men er i stedet et plattformspill hvor man rett og slett må kommunisere og tilbringe tid med de figurene man møter på sin vei.

Ponder.
Ola Lysgaard

Disse samtalene kan over tid låse opp nye egenskaper, inkludert tanker og ideer som man lagrer i hodet sitt og så kan bruke andre steder i spillet.

En unik stil

Ponder.
Ola Lysgaard

Det hele utvikles av Ola Lysgaard, en vaskekte nordmann som i følge ham selv aldri har lagd dataspill tidligere, men som har lært seg å programmere ved hjelp av «tutorials» på YouTube.

Han har imidlertid laget en del kunst opp gjennom, noe som reflekteres i den heller unike visuelle stilen Ponder kan skilte med:

– Stilen er basert på en teknikk jeg utviklet for å lage billedkunst i Photoshop. Når man forstår matten bak effekter og filtre, kan man kombinere de til veldig spennende resultater. Da kan jeg oversette effektene til en spillmotor, så spillet blir ««photoshoppet» live», forteller Lysgaard til Gamer.

Ponder har planlagt lansering en gang i 2022 og kommer til Windows via Steam.

LES OGSÅ: Vår anmeldelse av det unike No Longer Home »

Ledige stillinger
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
17.02.2025
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Nyutdannet utvikler
Søknadsfrist:
16.02.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider/Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Servicetekniker
Søknadsfrist:
16.02.2025
Salgskonsulent B2B
Søknadsfrist:
17.02.2025
.NET utvikler
Søknadsfrist:
13.02.2025
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Avdelingsleder Cramo Bærum
Søknadsfrist:
23.02.2025
SOC Analytiker (20%)
Søknadsfrist:
25.02.2025
Selger Cramo Haugesund
Søknadsfrist:
21.02.2025
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (5)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Ola Lysgaard
3 år siden

Takk for sak!

Utvikleren her. Bare å spørre om noen lurer på noe:)

Kristin Hovde
3 år siden

For et artig konsept! Hva inspirerte deg til å lage et "pasifist" spill?

Ola Lysgaard
3 år siden

For å være ærlig synes jeg det er en litt morsom overskrift at det er et spill hvor du leker pasifist, for det er jo det på samme måte som alle andre spill -som ikke handler om drepe, er spill hvor du leker pasifist. Men det blir ikke å handle om pasifisme tror jeg. Det foregår I en verden hvor alt lever for evig da, så det kommer sikkert til å snakke om å være udødelig i noen partier.

På den andre siden så er det vel sjeldent sånne mario-aktige platformere ikke lar deg i det minste dø, så det gir jo litt mening å kalle det pasifist:)

Grunnen til at jeg lager et spill uten slåssing eller puzzles eller annen typisk utfordring er mest at det krever at du er ganske flink til å designe spill, og jeg har aldri gjort dette før, så da fokuserer jeg på det jeg kunne fra før; lage spennede visuals og bra dialog:)

UglyCasanova
3 år siden

Jeg syntes den visuelle stilen er veldig er veldig spennende, så vel som ideen om et spill som ikke handler om å drepe eller bli drept. Noen plass jeg kan følge med på utviklingen?

PS. Det står "That's wery nice you" i dialogen. Mulig det er med vilje, men reagerte på det. I tilfelle du har oversett en skriveleif.

Ola Lysgaard
3 år siden

Takk! Jeg er elendig på rettskriving så jeg skal få noen til å tråle igjennom all dialogen før det kommer ut.

Du kan følge utviklingen på insta her https://instagram.com/ponder.game?utm_medium=copy_link

Også prøver jeg å bli flinkere på Twitter, fordi det er visst der spillfolket er. Der heter jeg @olalys

Siste fra forsiden