I september i fjor brøt den kanadiske utgiveren Strategy First med sin russiske samarbeidspartner, GFI Russia. På den tiden hadde GFI to Jagged Alliance-spill under utvikling, og disse ble tilsynelatende lagt på hyllen etter bruddet. Kort etter skaffet Strategy First en ny russisk partner for å lage et Jagged Alliance-spill basert på Silent Storm-motoren.
Nå har GFI-prosjektet Jagged Alliance 3D gjenoppstått. Det russiske selskapet har kunngjort JAZZ: Hired Guns, og forteller at de nå har gjennomført seks måneders intensivt arbeid uten innblanding fra det de refererer til som en irriterende vestlig utgiver.
Dessuten har de droppet enkelte begrensende elementer som i følge dem hindret spillet fra å nå sitt fulle potensial. Det er ikke klart hva disse er, men vi husker at de to selskapene var uenige i om spillet skulle være rent turbasert, eller sanntidsbasert med pausefunksjon (i stil med de nyere UFO-spillene). GFI mente at et sanntidsbasert gameplay var veien å gå.
Leiesoldat i Afrika
JAZZ: Hired Guns foregår i Afrika. Du får kontrollere en gruppe leiesoldater som tjener til livets opphold ved å jobbe for de som er villige til å betale mest for de brutale tjenestene deres. Du kan fritt velge hvem du vil jobbe for, og spillet kommer med en ikke-lineær historie med flere mulige avslutninger.
Totalt får du tilgang på over 150 våpen, mulighet til å ta over og oppgradere ulike sektorer på kartet (enten ved hjelp av krig eller diplomati), og mulighet til å ødelegge omtrent alt du kommer over på slagmarken. GFI forteller at du kan rive ned hvert hus og felle hvert tre, om du har kraftige nok våpen.
Mer informasjon om spillet finner du (på gebrokkent engelsk) hos GFI Russia.