Da den første kampanjen for å finansiere InSomnia ble avbrutt i november så det mørkt ut for spillets fremtid. Likevel lovet skaperne å komme tilbake, sterkere og bedre forberedt. Syv måneder senere har de gjort nettopp det, og denne gangen ser det ut til å gå riktig vei for dieselpunk-spillet.
Tidlig suksess
I løpet av 48 timer hadde den nye kampanjen samlet inn mer enn dobbelt så mye som den første, og med tre uker igjen er InSomnia halvveis til målet på nesten 435 000 kroner.
– Beskrivelsen av prosjektet er mye klarere nå og vi håndterer oppdateringer bedre enn forrige gang. I tillegg skapte vi mye publisitet rundt spillet i måneden før den nye kampanjen begynte, forteller Studio MONOs sjefsutvikler, Anatoliy Guyduk, til Gamer.no på spørsmål om den store forbedringen.
Nye belønninger for backere og flere videoer som viser hvordan spillet vil se ut har vært med å gi prosjektet et stort løft. Også utenfor Kickstarter har InSomnia hatt suksess, og etter kun to dager ble det godkjent på Steam Greenlight.
Viktig lærepenge
Det er ikke en enkel beslutning å avbryte en Kickstarter-kampanje, men ifølge Guyduk var det den eneste løsningen etter en veldig svak start på det første forsøket.
– Da syv dager hadde gått satte vi oss ned for å vurdere prosjektets fremdrift, forskjellige scenarioer og hva vi måtte gjøre fremover. Etter en lang diskusjon forsto vi at vi måtte avbryte kampanjen, omgruppere, fikse det som ikke virket og prøve igjen senere, sier Guyduk.
En av hovedgrunnene bak Studio MONOs valg var usikkerhet rundt hva InSomnia egentlig var. Tilbakemeldingen var at kampanjens beskrivelse var for uklar, og mange trodde at det var snakk om et massivt onlinespill istedenfor et rollespill med muligheter for samspill. Lanseringen av Xbox One og PlayStation 4 gjorde det også vanskelig å skape oppmerksomhet rundt prosjektet.
– Det ble et tungt tilbakeslag, men likevel en verdifull erfaring og en viktig lærepenge. Mange nyttige tilbakemeldinger førte til en bedre forståelse av hva som trengs for at en kampanje skal lykkes, insisterer Guyduk.
– På Kickstarter er beskrivelsen av prosjektet den første broen mellom utviklere og potensielle backere, forklarer Guyduk. Den må fortelle hvorfor spillet bør lages og hva det vil bli dersom det finansieres.
Velg hvordan du spiller
Den nye Kickstarter-kampanjen beskriver spillet i stor detalj og Studio MONO slipper mer informasjon nesten hver dag.
Historien foregår på et forfallent romskip på vei mot en fjern planet. På skipet bor flyktninger som desperat prøver å unnslippe den blodige krigen med «SORG»-regimet.
En av flyktningene våkner opp etter 20 år i kryogenisk søvn og oppdager at skipet er nesten helt forlatt. På leting etter svar møter helten på flere andre mennesker. Noen er i samme situasjon og har akkurat våknet, andre er medlemmer av ulike gjenger som okkuperer store deler av skipet.
Hvordan du velger å spille er helt opp til deg. Ta på deg rollen som en leder, gjem deg i skyggene eller prøv å bekjempe alt og alle. Det fleksible klassesystemet gjør at måten du spiller bestemmer hvordan helten din utvikler seg, og et stort utvalg av våpen og utstyr passer til enhver spillestil. Spill på egen hånd eller ta med deg venner for å utforske skipets mørke korridorer.
Enten du spiller alene eller sammen med andre vil du hele tiden bli stilt overfor vanskelige valg og tilfeldige situasjoner som påvirker historien fremover. Skjebnen til alle ombord er i dine hender, og hvert valg du tar har konsekvenser.
Flere sesonger
Historien i InSomnia vil bli delt over flere sesonger som hver inneholder fire til fem kapitler. Ved spillets lansering håper Studio MONO å ha ferdig fem sesonger og flere vil bli sluppet med et par måneders mellomrom. Hver sesong byr på mange hemmeligheter og unike valg med forskjellige konsekvenser.
For å finne noen svar må du til å med reise tilbake til fortiden der du får ta en aktiv rolle i kampen mot «SORG»-regimet. Det er mye å se og oppdage i romskipet, men kapitlene som er satt til fortiden gir deg muligheten til å utforske en verden utenfor dets mørke, forfalne interiør.
Studio MONO sikter stort og etter noen startvansker er de endelig på god vei mot å passere et enormt hinder: å få spillet finansiert. Dersom kampanjen lykkes kommer InSomnia til PC, Mac og Linux mot slutten av 2015.
Mer informasjon, tegninger og video fra spillet er tilgjengelig på Kickstarter-siden. Der har utviklerne også lagt ut en nedlastbar scene som gir et inntrykk av hvordan det endelige spillet vil se ut.