Entertainment Software Association, den samme organisasjonen som står bak den årlige E3-messen i Los Angeles, har nå publisert sine statistikker og salgstall. Riktig nok gjelder dem kun salg i USA, men er likevel et interessant bevis på spillindustriens fremgang. Tallene er utarbeidet i samarbeid med NPD-gruppen.
Konsoll- og PC-spill salget så i 2003 en fremgang på 650 millioner dollar i USA, hvilket tar den fullstendige omsetningen på 6,35 milliarder dollar i 2002 til over 7 milliarder dollar i 2003. Likevel er det en nedgang i solgte PC-spill, mens det har gått oppover for solgte konsollspill.
I pressemeldingen fra ESA skryter organisasjonen over salgstallene, mens de peker på de synkende salgstallene innenfor film- og musikkindustrien som har blitt lagt frem av Exhibitor Relations og Nielsen SoundScan.
PC-spill-salget i USA gikk ned med 200 millioner dollar fra året før, mens salget av konsollspill gikk opp hele 300 millioner dollar. ESRB-rangeringen, som bedømmer hvilke aldersgrupper spillet passer for, har stor innvirkning på salget som viser at de med bemerkelsen "E" for "everyone" solgte betydelig mer enn de med "T" for "teen" og "M" for "mature". Hele 54 prosent av de solgte spillene hadde "E"-rangeringen. 11,9 prosent av alle solgte spill i USA i 2003 var gitt rangeringen "M".
Ting går også bra i Europa, i hvert fall i følge Microsofts pressemelding som kom i dag. Frem til 2003 er det solgt 3,7 millioner Xbox-enheter i Europa, og én million av disse er solgt i Storbritannia alene. Selskapet melder også om at det i 2003 ble solgt gjennomsnittlig 5,2 spill per Xbox i hele Europa.
Og for å avslutte denne svært statistiske nyheten, melder Microsoft også om at de nå har 100.000 registrerte Live-brukere i Europa, mens de nærmer seg millionen på verdensbasis. Vi har dessverre ikke salgstall for andre konsoller eller spillmarkedet i Europa generelt, men vi vil legge frem disse tallene etter hvert som de blir tilgjengelige.
Hurra for spillindustrien, og måtte 2004 bli enda bedre!