Den største Halo-turneringen hittil skal i sommer arrangeres av Virgin Gaming i samarbeid med spillets utvikler og utgiver, 343 Industries, med en premiepott på over tre millioner norske kroner.
Nettkvalifiseringen i fokus
Selv om kvalifiseringsturneringene tar plass både på nett og på ulike LAN-arrangementer utover sommeren, er det helt klart nettdelen som står i fokus. Herfra vil 20 av de 32 kvalifiserte spillerne komme, hvorav alle vil motta en betalt reise til sluttspillet i Seattle den 31. august.
I løpet av fem uker, fra og med den 15. juli, vil alle Halo 4-spillere kunne delta i nettkvalifiseringen ved å spille alle-mot-alle kamper i den såkalte turneringsspillelisten, som etterhvert vil dukke opp i spillet for alle som har registrert seg på den offisielle turneringssiden. Utover at oppsettet er alle-mot-alle vil for øvrig spillmodusen rotere etter hver uke.
De fire beste spillerne fra hver av de fem turneringsukene vil dermed tilslutt utgjøre 20 av de kvalifiserte spillerne. For å kunne kvalifisere seg må man spille minst 20 alle-mot-alle kamper i uka, men om disse kampene settes til et fast tidspunkt eller om man kan spille så mange man ønsker når som helst er ennå uklart. I tillegg til dette var det mulighet for å kvalifisere seg ved Rooster Teeth Expo i Texas tidligere denne måneden, og dette vil igjen bli mulig ved Gamescom-messen som tar sted i Köln fra den 21. til den 25. august.
Halo med rik turneringshistorie
Selv om dette regnes som den største Halo-turneringen hittil har Halo-serien lenge vært kjent som et av de viktigste konsollskytespilene, og både Halo 1, 2, 3, 4 og Reach har tidligere vært representert ved Major League Gamings Pro Circuit. Fokuset har derimot tidligere ligget på 4 mot 4 kamper, og det at turneringsarrangørene nå tar i bruk alle-mot-alle som spillmodus er nok uten tvil for å nå ut til flest mulig spillere. Dette ser man også gjenspeilet i nettkvalifiseringsdelen, da dette ellers er ganske uvanlig for turneringer av slik stor skala. Forøvrig kan det likevel ses på som en lettversjon av en av kvalifiseringsmetodene til League of Legends’ årlige sesongturneringer, og det er nok ikke til å se bort ifra at arrangørene har hentet noe av inspirasjonen herifra.
Halo 4-mesterskapet er heller ikke første gang Virgin Gaming prøver seg på et slikt prosjekt. I 2011 annonserte de at de ville samarbeide med EA Games for å arrangere en Battlefield 3-turneringen med nesten 10 millioner norske kroner i premiepotten. Turneringen ble det derimot aldri noe av, men det at konkrete turneringsdatoer nå er satt i den kommende Halo 4-bruduljen viser at arrangørene muligens har lært av sine tidligere feilsteg.
Les også: Fnatics Counter-Strike-lag er oppløst Les også: MLG dropper sommermesterskap i år