Nå er det klart at Electronic Arts kjøper 32% av aksjene i den svenske utvikleren Digital Illusions. I og med at gigantutgiveren allerede eide 18.9% av aksjene i selskapet, betyr dette kjøpet at de nå totalt eier 59.8% av aksjene, og har dermed i praksis skaffet seg kontroll over utvikleren (selv om Digital Illusions fortsetter å være et uavhengig selskap, i alle fall inntil videre).
Flere store grupper med aksjonærer var motstandere av salget, noe som hindret Electronic Arts i å nå det opprinnelige målet sitt (som var å overta hele selskapet, ved å kjøpe minst 90% av aksjene). EA sitt tilbud var imidlertid godt nok til at styret i Digital Illusions anbefalte aksjonærene å godta det, noe blant annet storaksjonæren Bonnier gjorde.
Det er ikke bare Electronic Arts som kjøper utviklere. Take 2 har nå fullført kjøpet av Visual Concepts og Kush Games, utviklerstudioene bak ESPN-spillene som Take-Two har gitt ut på det amerikanske markedet. Disse var det Sega som eide inntil nå, og den japanske utgiveren ser nå ut til å være omtrent helt ute av det amerikanske sportsspillmarkedet.
Take 2 har imidlertid større planer - de har akkurat sikret seg en eksklusiv avtale med The Major League Baseball Players Association, som gir dem rettighetene til MLB-navnet i syv år. Dette regnes som et svar på EA sin eksklusivitetsavtale med ESPN, og er et sikkert tegn på at Take 2 ikke har tenkt å rygge ut av sportsspillmarkedet på en stund.
Take 2 har også akkurat kunngjort at de har satt i gang promoteringen av et nytt varemerke - 2K Games. Dette vil de bruke til å gi ut spill til alle plattformer, både produsert av interne studioer og av andre utviklere. De interne utviklerne som vil lage spill for 2K Games inkluderer Visual Concepts og Kush Games, samt Indie Built, Venom Games, PopTop Software og Frog City Software.
Take 2 og Sega har for øvrig nylig inngått en avtale som gir Sega de asiatiske distribusjonsrettighetene til Take 2 sine spill. Take 2 har til nå har slitt litt med å slå an i Asia, på tross av stor suksess i vesten. Det er interessant å se at de to selskapene stadig utvider samarbeidet sitt, og det kan bli spennende å se hva slags frukter samarbeidet får i fremtiden.