Konkurranse

Nytt fra eventyrspillverden

Magasinet The Inventory feiret bursdagen sin ved å invitere en rekke eventyrspillutviklere til forumet deres, noe som resulterte i massevis av informasjon for tilhengere av sjangeren. Her er en omfattende rapport.

Side 1
Side 2

Fascinerende Keepsake
Wicked Studios første spill, Keepsake, virker svært spennende. Unge Lydia har fått plass på et magiske akademi, hvor hun skal studere eldgamle magiske kunster. Den første skoledagen hennes blir imidlertid ikke helt som forventet; når hun kommer frem oppdager hun nemlig at akademiet er fullstendig forlatt. Sammen med en drage med høydeskrekk må hun nå finne ut hva som har skjedd med de hundrevis av menneskene som skulle vært på akademiet. Det første hun finner er en liten dukke som hun for åtte år siden hadde gitt til venninnen sin, Celeste. Når hun plukker den opp begynner merkelige bilder fra Celeste sitt liv å vises foran øynene hennes, og det blir snart klart at denne dukken holder nøkkelen til mysteriet hun står overfor.

Folkene i Wicked Studios har i hovedsak jobbet med rollespill og MMORPG-titler, og da de bestemte seg for å lage et eventyrspill var det klart helt fra starten at de ønsket å ta med seg noe nytt inn i sjangeren. Spillet kommer med fire hovedpersoner, og en av disse vil følge Lydia rundt mens hun utforsker skolen. Takket være kunstig intelligens vil de to karakterene sette i gang samtaler med hverandre på eget initiativ, og disse dialogene vil gjøre spillopplevelsen dypere samtidig som de kan inneholde informasjon som kan være hjelpsom for spilleren.

Keepsake kommer med varierte oppgaver, inkludert mekaniske og logiske nøtter, dialogbaserte gåter, oppgaver som går ut på utforsking og det å finne objekter (som nøkler og ingredienser til magiske drikker) og labyrinter. Spillet har blitt inspirert av klassikere som Sierra-seriene Quest for Glory og Kings Quest, samt Myst-serien og nyere eventyrspill som Amerzone og Syberia (fra Benoit Sokal). Spillet skal etter planen lanseres i løpet av andre kvartal 2005, og kommer til PC og Mac.

Benoit Sokal og Kate Walker
Mens vi snakker om Benoit Sokal kan vi nevne at det fortsatt ser ut til å være uklart om vi noensinne får se et nytt spill i Syberia-serien, men signalene vi fikk fra forumtreffet er positive. Det er Microids som eier rettighetene til Kate Walker og Syberia, mens mesterhjernen bak spillene er en av gründerne bak det nye selskapet White Bird Productions, som lager eventyrspillet Lost Paradise. På spørsmål fra leserne om det kommer et Syberia III, svarte både White Birds og Microids at det foregår samtaler om saken, men at ingen ting er besluttet enda.

White Birds jobber forøvrig også med et nytt konsept, som har fått navnet Acquarica. Det er en film som også får følge av et eventyrspill. Historien begynner i havnebyen Roodhaven, hvor innbyggerne oppdager en mystisk båt som har gått på land like utenfor byen. Ombord på denne båten finner de Mary, som hevder at hun er etterkommeren til kapteinen på skonnerten Acquarica, som la ut på en oppdagelsesreise for flere generasjoner siden. Hun forteller også at folket hennes kommer fra en øygruppe som har drevet mot nordpolen, som om de var levende vesener på reise mot et mål oppe i isødet. Kanskje er legenden om de mytiske mammut-hvalene sann?

Science-Fiction fra Russland
Star Heritage 1: The Black Cobra er et førstepersons eventyrspill med tydelige rollespillelementer. Utviklerne sammenligner gameplayet med det vi finner i Shannara, fra Legend Entertainment. Historien foregår i en fjern fremtid hvor menneskeheten befinner seg i stadig konflikt med en krigersk og insektslignende rase som kalles targonere. 200 år før hendelsene i spillet dukket det imidlertid opp en tredje rase, som kun behøvde ett eneste år på å få kontroll over både menneskene og targonerne.

Spillkarakteren jobber som hemmelig agent for menneskenes motstandsbevegelse, og smugler våpen i handelsskipet sitt. På en av reisene sine blir han oppdaget av fienden, men klarer så vidt å unnslippe med livet i behold, ved hjelp av en nødkapsel. Denne lander på en ugjestmild planet under fiendens kontroll, og mens spillets helt prøver å finne ut hvordan han skal rømme fra planeten oppdager han at ikke alt er som det ser ut til å være.

Spillet kommer med en ikke-lineær historie, og du får blant annet muligheten til å gå over på fiendens side og kjempe mot menneskeheten. Tid er et viktig begrep i spillet, og det er for eksempel farligere å være ute om natten enn om dagen (omtrent slik som i Quest for Glory-serien). Star Heritage har også et eget kampsystem, samt rollespillelementer som påvirker gameplayet. Spillet kommer også med ulike avslutninger, og når du har spilt gjennom det kan du lagre karakteren din og bruke ham i etterfølgeren. Star Heritage er ventet ferdigutviklet til sommeren, men utviklerne har foreløpig ikke sikret seg noen utgivelsesavtale.

Småting til slutt
Utviklerne av det nylanserte The Moment of Silence jobber med et nytt prosjekt. De ville ikke gå ut med noen spesifikk informasjon, annet enn at det er snakk om et pek-og-klikk-spill, og at de vil komme med en stor og effektfull kunngjøring av spillet på Games Convention 2005 (som enda er ganske langt inn i fremtiden). I tillegg fortalte de at en etterfølger til The Moment of Silence ikke er utelukket, men at det ikke er det de fokuserer på nå. Av andre småting kan vi nevne at Microids fortalte at Still Life vil bli lansert i mars 2005 og at det er under betatesting for øyeblikket. De regner med at det vil ta cirka 15 timer å spille gjennom det. De to andre eventyrspillene selskapet jobbet med er foreløpig lagt på is. Til slutt: Representanter for den britiske utgiveren GMX Media fortalte at Martin Mystére har blitt utsatt til første kvartal neste år, på grunn av det store detaljnivået i spillet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden