April
Activision var i begivenhetenes sentrum også i april. Konflikten rundt Call of Duty-skaperne Infinity Ward fortsatte, og de sparkede toppsjefene dannet en ny utvikler ved navn Respawn Entertainment, støttet av Activisions erkerival, Electronic Arts. Ikke overraskende fikk de med seg en haug av Infinity Ward-veteraner på laget, og resultatet så ikke pent ut for Activision-studioet. Dessuten valgte en gruppe ansatte hos Infinity Ward å saksøke arbeidsgiveren sin for mangelfulle bonusutbetalinger. Men Call of Duty-serien har også en annen utvikler, nemlig Treyarch, og på tampen av måneden ble deres nyeste prosjekt, Call of Duty: Black Ops, kunngjort. Og Activision hadde også et helt annet ess i ermet – de kunngjorde nemlig en langvarig samarbeidsavtale med Halo-skaperne Bungie, som ikke fryktet Infinity Wards skjebne.
Som om ikke alt Infinity Ward-rotet var nok, tapte Activision også en rettssak mot bandet No Doubt, som protesterte på måten de ble brukt i Band Hero.
Ubisoft fikk også negativ oppmerksomhet i april, takket være deres nye kopibeskyttelsessystem på PC. Dette krevde at spillerne til en hver tid var online, også når de spilte enspillerspill, noe som naturligvis skapte trøbbel for mange. Ubisoft gjorde det klart at systemet var kommet for å bli. Det samme gjaldt ikke papirmanualer, som selskapet kuttet ut. Britiske Codemasters var også i media, etter at halve selskapet havnet i indiske hender. Hos tradisjonsrike Atari var det også forandringer; ex-Sony-mann Phil Harrison forsvant, og erkeveteran Nolan Bushnell kom tilbake. Apropos Bushnell; under hans første regime lanserte Atari romskytespillet Asteroids, og i april 2010 ble den gamle Asteroids-verdensrekorden slått etter 28 år. Bragden tok nesten 60 timer.
Microsoft gjorde også litt kutting denne måneden. De la nemlig ned Xbox Live 1.0, altså onlinetjenesten til den første Xbox-konsollen. En gruppe Halo 2-spillere forsøkte imidlertid å utsette det uungåelige så lenge som mulig, ved å holde seg innlogget i flere uker. Microsoft så nok helst at de hoppet over på den kommende betaen av Halo: Reach.
Andre nyheter fra april inkluderte avdukingen av det neste F.E.A.R.-spillet og det nye XCOM-spillet fra 2K. Dessuten ble Gears of War 3 vist frem, og Epic avslørte også det eksplosive Bulletstorm. Sist, men definitivt ikke minst, fikk vi informasjon om nye spillsatsninger fra teknologigigantene Apple og Google. Disse to navnene kommer utvilsomt til å være med å forme spillenes fremtid.
Mai
I mai begynte spillindustrien å forberede seg på E3-messen, som skulle finne sted tidlig i juni. Dette resulterte i flere kunngjøringer og rykter, og vi hørte blant annet om en Team Ico-samling for PS3, et nytt Driver-spill fra Ubisoft og et nytt Total War-spill. Dessuten ble Killzone 3 offisielt avduket og rollespillet The Witcher II vist frem, mens Halo: Reach fikk lanseringsdato. Microsoft kunne også røpe at Fable III ville komme til PC (men vi vet fortsatt ikke når). Og selv om Sony hadde benektet spillets eksistens tidligere i 2010, var det på tide å annonsere LittleBigPlanet 2 for PS3.
Vi hørte også at PSP 2 skulle være «forbanna kraftig» (uten at vi vet hvor den er blitt av), og at det neste Uncharted kanskje skulle ha noe med Roald Amundsen å gjøre.
I mai oppdaget vi også noe underlig, nemlig at norske spillbutikker gikk tomme for Xbox 360-maskiner. «Vi har en vanskelig leveringssituasjon i Norge», sa Microsoft – men kunne det tenke seg at noe annet var i gjerde, og at ryktene om en slank Xbox 360-maskin var sanne? Apropos Xbox; mannen som er kjent som Xboxens far, J Allard, forlot Microsoft i mai, sammen med den daværende sjefen for Microsofts underholdningsavdeling Robbie Bach.
Spillutgiveren Electronic Arts annonserte at de hadde hatt nok et år med finansielle tap, og kom opp med en ny idé for å tjene penger: Online Pass. Dette var rett og slett en engangskode som skulle gi kjøpere av nye spill ekstra innhold, og det var vanskelig å ikke se på det som et fremstøt mot det stadig mer omfattende bruktspillmarkedet (selv om EA bedyret at dette ikke var tilfelle).
Activision holdt en lav profil denne måneden, men bekreftet i alle fall at Infinity Ward fortsatt var et satsningsområde, og at de jobbet med Modern Warfare 3.
Juni
E3 er alltid stort, og E3 2010 var intet unntak. Nintendo presenterte sin 3DS i detalj, og gav oss en omfattende og spennende liste med 3DS-utgivelser å se frem til. De presenterte også en rekke utgivelser for Wii og DS, inkludert Warren Spectors Epic Mickey og en nyutgave av GoldenEye. Microsoft røpet det vi mistenkte – Xbox 360 Slim var en realitet. Og ikke bare det, men den var like rundt hjørnet, og ville lanseres i juli. I tillegg leverte de en omfattende presentasjon av Project Natal, som de offisielt omdøpte til Kinect. Sony gav oss lanseringsdatoen for Kinect-konkurrent Move, skrøt av 3D-teknologi og presenterte nye spill, inkludert Portal 2 fra Valve (som forøvrig var Valves «store» overraskelse). De kom også med detaljer om den abonnementsbasertePSN-tjenesten PlayStation Plus.
Vi fikk naturligvis også individuelle spillkunngjøringer i løpet av E3 og måneden forøvrig, som Infamous 2, Total War: Shogun 2, Back to the Future-serien, Driver: San Fransisco, Motorstorm 3, Michael Jackson: The Game, Red Faction: Armageddon og Mortal Kombat, samt MMO-spillet Star Wars: The Clone Wars. Noen av de mest spennende E3-kunngjøringene gjaldt forøvrig nedlastbare spill; From Dust, Journey, Rock of Ages og Child of Eden kommer utvilsomt til å få mye oppmerksomhet i løpet av dette året.
Ikke alle juni-nyhetene var like gode. Både Portal 2 og Max Payne 3 ble utsatt, til manges ergrelse. Men Max Payne-utgiver 2K kunne i det minste glede seg over å ha sluttet fred med den halvnedlagte Duke Nukem Forever-utvikleren 3D Realms, noe som gav de mest optimistiske av oss et ørlite håp om at det mye omtalte spillet kunne ha en fremtid likevel.
Samtidig hevdet Microsoft at de ville satse kraftigere på PC-spill i fremtiden, mens Square Enix klaget høylydt over at konsollprodusentene ikke gav dem nok frihet til å gjøre hva de ville i forhold til onlinespilling. Det ble også kunngjort at MMORPG-spillet Lord of the Rings Online skulle bli gratis å spille senere på året, og her hjemme fikk Funcom rekordstøtte av Filmfondet for å utvikle Pets vs. Monsters, et onlinespill for barn. Er det riktig at skattepengene våre skal gå til utvikling av potensielt vanedannende onlinespill for en svært sårbar målgruppe? Diskutér!
Les også: