Silicon Knight er en av veteranene i bransjen, og er en utvikler med mange klassikere på rullebladet. I løpet av sin mangeårige karriere har de stått for titler som Fantasy Empires, Blood Omen: Legacy of Kain, Eternal Darkness: Sanity's Requiem og Metal Gear Solid: The Twin Snakes.
I fjor avbrøt de et langvarig samarbeid med Nintendo for å få frihet til å lage spill til konkurrerende konsoller, og for øyeblikket jobber de med et ikke-annonsert spill vi generelt vet veldig lite om (annet enn at de selv mener det ikke vil skuffe tilhengerne av de mørke og voksne spillene selskapet har laget før).
Til nå har selskapet laget grafikkmotorene sine selv, men nå har de kjøpt rettighetene til å bruke Epic sin Unreal 3-motor. De forteller at de mener Unreal Engine 3 er den beste motoren for neste-generasjons plattformer, og at de nå vil være i stand til å levere spill med til nå uhørt grafikkdetaljnivå.
Unreal-motoren har også blitt populær hos den amerikanske hæren, som har brukt dagens generasjon Unreal-teknologi i deres Americas Army-spill. Nå har de sikret seg rettighetene til Unreal Engine 3, som de vil bruke i neste-generasjons America's Army. Oberst Casey Wardynski forteller at de vil begynne utviklingen av de nye America's Army-spillene i løpet av de kommende månedene.
Videre sier han at motoren tillater dem å lage enda mer realistiske scenarier og miljøer, som unge voksne kan innleve seg i mens de lærer om de mange utfordringer soldater må mestre.