Før nytolkningen av Tomb Raider ble som det ble, klusset utvikler Crystal Dynamics et par andre idéer. Dette kommer frem Geoff Keighleys The Final Hours of Tomb Raider (via Kotaku) – en iPad- og Steam-app som viser hva som skjedde bak kulissene under fremkomsten av Laras nyeste eventyr.
Mest oppsiktsvekkende er det å høre at Tomb Raider kunne endt opp med å trekke i mange av de samme trådene som Fumito Uedas Ico og Shadow of the Colossus, samt Resident Evil.
– Under de tidlige designmøtene begynte teamet å tenke på hvilke spill som kunne inspirere til noe nytt. Det følelsesladde rollespillet Ico, grøsserspillet Resident Evil og de ruvende mytiske skapningene fra Shadow of the Colossus var alle tidlige inspirasjonskilder, forteller Keighley.
Hesteridning og beist
Påstanden dokumenteres med konseptbilder fra drodleperioden – noen av de kan du se her i artikkelen. Blant annet ser vi Lara ri på en hest med et røslig beist bak seg, ikke ulikt situasjoner hovedperson Wander befant seg i under Shadow of the Colossus, mens hun i et annet bilde figurerer med en barnlig kompanjong.
Crystal Dynamics brukte etter sigende flere år på å teste ut nye idéer, og kaste det som ikke virket, før de landet på det nåværende konseptet. I kasseringshaugen finner vi også grøsserkonseptet som vi skrev en smule om i 2009 – helt sikkert Resident Evils innflytelse.
Noen av disse konseptene lekket nemlig allerede ut i 2009, sammen med settingen vi faktisk endte opp med. Den gang så Eidos og Square Enix seg nødt til å pusse advokatene sine på lekkasjen. Allerede den gang virket dog det nåværende konseptet å være mer eller mindre spikret.
The Final Hours of Tomb Raider kan kjøpes til iPad via iTunes nå, mens en Steam-utgave skal slippes senere.
Les anmeldelsen av Tomb RaiderSulten på andre eventyr? Finn de beste action-eventyrene