Nye Harvest Moon-spill på vei

Bondejubilant

Natsume feirer sin populære bondegårdsimulators ti år i USA ved å kunngjøre to nye spill.

Harvest Moon-spillene følger en enkel grunnstruktur. Du spiller en ung bonde som skal bygge opp en ny storgård. For å lykkes med dette må du dyrke marken, oppdra husdyr og oppgradere gården din med nye bygninger og redskaper. Du må også sørge for å ha et godt forhold til lokalbefolkningen og finne deg en ektefelle for å stifte familie og dermed sikre gårdens fremtid.

I anledning seriens amerikanske tiårsjubileum har utgiver Natsume nå kunngjort to nye Harvest Moon spill til henholdsvis DS og Wii. Til Wii kommer Tree of Tranquility, mens på DS kan vi se frem til Island of Happiness.

Bønder og øyliv

Bilde fra Tree of Tranquility.

I Harvest Moon: Tree of Tranquility til Wii er du det siste håpet for lokalbefolkning på en liten øy. Øya ble beskyttet av et hellig tre og innhøstingens skytsgudinne, men de har forsvunnet og innbyggerne på øya synker nå ned i usikkerhet og maktesløshet. Din oppgave blir å gjenoppbygge gårdsbruket på øya og få treet og gudinnen tilbake.

Bilde fra Island of Happiness.

Harvest Moon: Island of Happiness til DS foregår også på en liten øy. Egentlig skulle du dra ut i verden for å starte et nytt liv, men etter at skipet du reiser med forliser tar planene dine en uventet vending.

Du må starte det nye livet ditt på den øde øya sammen med andre overlevende fra forliset, og hvis dere klarer å bygge opp et trivelig lite samfunn kan dere kanskje overtale andre nybyggere til å komme dit for å slå seg ned. Samtidig som du bygger opp ditt lille øyparadis må du også finne ut hva som skjedde med de opprinnelige innbyggerne på øya.

Ifølge Natsume har Harvest Moon-serien solgt flere millioner eksemplarer bare i USA, og Natsume-sjef Hiro Maekawa er svært fornøyd med all støtten serien har fått fra fansen:

– Vi er veldig glade for at serien har blitt så godt mottatt, og det er fansens voldsomme entusiasme og støtte som har sørget for at serien har vokst og utviklet seg i løpet av de siste ti årene, forteller han i en pressemelding.

Han håper også at spillere kan lære noe fra serien:

– Konseptet bak Harvest Moon er enkelt: Folk som jobber hardt burde belønnes for det de har gjort. Vi vil at spillere skal lære fra spillet og ta med denne filosofien i sine virkelige liv.

Harvest Moon: Island of Happiness og Harvest Moon: Tree of Tranquility kommer ut i USA senere i sommer. I Europa er det Rising Star Games som har stått for utgivelsen av de nyere Harvest Moon-spillene, men de har foreløpig ikke kunngjort noen planer om et europeisk slipp for Island of Happiness og Tree of Tranquility.

Siste fra forsiden