GTR 2 lanseres til sommeren, og 10tacle Studios forteller at GTR-serien nok en gang vil sette nye standarder i forhold til bilsimulatorer. Her loves vi en haug lisensierte superbiler, en ny (DirectX9-basert) grafikkmotor og en forbedret kjøremodell med større fartsfølelse enn tidligere.
Spillet får over 140 lisensierte biler (inkludert alle bilene fra GT og NGT-klassene), som alle er gjenskapt i stor detaljgrad og med animerte dashbord. Disse kan kjøres på over 28 baner fra virkeligheten, og her får vi alle banene fra årets GT-sesong samt historiske gjenskapninger av tidligere baner. Spillerne får nå også mulighet til å delta i 24-timersløpet Proximus, som har foregått på belgiske Spa Francorchamps siden 1924.
GTR 2 gir deg tre spillmoduser ("novice", "semi-pro" og "simulation"), og hvis du frykter at du ikke har egenskapene som trengs for å overleve i en seriøs simulator som dette, kan du benytte deg av en omfattende innebygd kjøreskole. I tillegg til de gamle spillmodusene får vi også mulighet til å kjøre mot våre egne tider (som lagres som "spøkelsesbiler", slik vi kjenner fra bl.a. TrackMania).
Grafikkmotoren i GTR2 er bygd rundt en ny kjerne, og kommer med full DirectX 9-støtte (men tilbyr også shadere for DirectX 7 og 8-baserte grafikkkort, slik at spillet skal se rimelig pent ut også på eldre maskiner). Blant de nye grafikkfunksjonene får vi "specular-reflective" veioverflater når banen er våt, dynamiske frontlys, et utvidet "partikkelsystem" og mye mer.
Fysikk er viktig i denne typen spill, og GTR 2 kommer med forbedret skademodellering (som både ser bedre ut enn tidligere, og som påvirker bilene i mer realistisk grad) og dekkfysikk (som skal gjøre kjøringen mer realistisk enn tidligere, og som blant annet tilbyr mer autentisk kontroll i lave hastigheter).
Ellers fortelles det om et system som heter LiveTrack, som simulerer hvordan banene blir tilgriset (bl.a. av grus) underveis i et løp, noe som påvirker bilens kjøreegenskaper og hva slags "force feedback" du får om du bruker ratt.