Den gode samtale
Historien fortelles blant annet gjennom samtaler med andre figurer i spillet. Dialogsystemet vi fikk servert i det første Mass Effect har mer eller mindre blitt standard i BioWare-spill nå, selv i annerledestittelen Star Wars: The Old Republic. Vi fikk oppleve to av disse i Mass Effect 2, uten at de var avgjørende eller inneholdt noen form for veivalg.
Likevel er det gledelig at pratingen fortsatt har den største grad av innlevelse fra skuespillernes side, og at du samtidig kan ta stilling til om du skal være en drittsekk eller en engel når du slår av en prat med folk. Dialogene gir også gode muligheter til å enten bli ferdig så raskt som mulig, eller grave dypere ned i historien til personen du snakker med – det er svært interessant. Man får også hele tiden følelsen av at det er noe som ikke helt stemmer i Mass Effect 2, både visuelt og fortellerteknisk er spillet langt mørkere enn sin forgjenger.
– Historien er nok litt mer moden i dette spillet, men vi skal være forsiktige med å bruke moden-ordet for mye – det er ikke alltid positive assosiasjoner rundt det, småler Houston.
Som du sikkert husker var selve hovedhistorien veldig solid i det første Mass Effect. Den var velfundert, dyp og tidvis full av valg der du måtte ta et oppgjør med deg selv. Sideoppdragene var kanskje ikke like vellykket, her var det mest snakk om å vase rundt for å utføre trivielle oppgaver, ja det hele virket ganske så påklistret. BioWare innrømmer at de fikk mye kjeft for disse i etterkant av at spillet kom ut, og at denne hudflettingen slett ikke frister til gjentagelse. Det blir sideoppdrag i Mass Effect 2, men de blir langt dypere enn i forgjengeren.
– Måten man utforsker på er helt ny, og det er langt dypere forankret i kartet over galaksen – det er rett og slett mye mer du kan gjøre her. Vi skal ikke lenger dumpe deg ned på et fire kvadratkilometer stort kart for å gjøre ubetydelige oppgaver. Alt du foretar deg nå er lenket til hovedmålet ditt, selv om det er såkalte sideoppdrag, forteller Houston.
Like stort?
Lengden var også et tema i det forrige spillet, det var kanskje litt kortere enn det enkelte forventet – selv om kvaliteten jevnt over var særs god. Vil man endre på dette i oppfølgeren?
– Folk brukte ulikt antall timer på det første spillet, men vi sa at det var et 35-timersspill. Selv om vi har doblet innholdet i oppfølgeren er nok lengden i timer omtrent det samme, Mass Effect 2 har et større tempo.
Dessuten sparer man sikkert et halvt dusin timer på å slippe disse heisturene vi husker fra spill nummer én i trilogien. Disse skulle maskere innlasting av neste brett, men ble mer en parodi på seg selv. Heldigvis virker det som om heismontørene får lite å gjøre i Mass Effect 2.
– Ja, vi fikk kjeft for heisene og at teksturer kom hoppende opp lenge etter at et brett vi hadde lastet inn. Slike ting har vi fikset opp i nå, sier Houston.
Ut i fra det vi testet stemmer da også dette. Flyten er særs god, og du slipper å vente på teksturene får du setter i gang med dine eventyr etter de bunnsolide mellomsekvensene. Dette kan da bare bidra til at vi fordyper oss enda mer i denne fantastiske spilluniverset.
Selv om spill nummer to ikke er ute enda, kunne vi ikke dy oss – vi måtte spørre og grave litt om hvordan avslutningen på trilogien blir. Hvor langt har rollespillmestrene kommer i prosessen med å lage Mass Effect 3?
– Vi har begynt å planlegge Mass Effect 3. Vi har en veldig bra historie i Mass Effect 2, men det er lite som kan slå det siste spillet. Det blir virkelig en ”grand finale”, avslutter Houston.
Konklusjon
Det vi har testet av Mass Effect 2 er veldig actionorientert. Dialogene rundt er fortsatt så solide som vi husker de fra det forrige spillet, men har vi grunn til å frykte at serien er i ferd med å bli et tredjepersons skytespill? Vel, det er mulig at kampene vil ta den retningen, men rollespillelementer virker fortsatt å veie tungt. Dessuten forventer vi at en historie i toppklassen, utrolige miljøer og de nevnte dialogene vil heve Mass Effect 2 til et spill i toppklassen.
Men det er stort sett forventninger vi snakker om her, og det er veldig vanskelig å trekke noe som helst av konklusjoner etter å ha spilt 30 minutter av denne mastadonen. Det jeg kan si at en mørkere og mer dyster stemning passer perfekt i dette universet, og når alt annet er såpass tungt er det kanskje ikke noe i veien for å løse litt opp i heftige kamper?
Mass Effect 2 skal etter planen komme til PC og Xbox 360 i løpet av første kvartal 2010. Anmeldelsen leser du på Gamer.no.