Torsdag kom nyheten om at Microsoft sier opp 1900 ansatte, primært hos Activision Blizzard. I den forbindelse gikk et overlevelsesspill Blizzard har jobbet med også i bøtta, og i dagene etter har det kommet flere detaljer om det kansellerte prosjektet.
Det er Bloomberg som kan fortelle at prosjektet gikk under arbeidstittelen Odyssey. Blizzard skal ha brukt de siste seks årene på å utvikle spillet, med et team som besto av mer enn 100 utviklere da Microsoft til slutt svingte med kanselleringsøksa.
Kilder med kjennskap til situasjonen forklarte at Odyssey skulle bli et spill på linje med Minecraft eller Rust. Med andre ord et overlevelsesspill der man jakter på monstre, sanker ressurser, bygger baser og holder seg i live så lenge som mulig. Spillet skulle støtte opptil 100 spillere på samme kart.
Arbeidet støtte imidlertid på problemer knyttet til valg av spillmotor. Planen var å bruke Unreal Engine, men ledelsen insisterte på Synapse – Blizzards egenutviklede motor opprinnelig laget for mobilspill. Arbeidet gikk langsomt og da Odyssey ble offisielt avduket i 2022 var det enda mange år unna lansering.
Internt var det et lite håp om at Microsofts oppkjøp skulle føre til endringer. Sånn skulle det imidlertid ikke gå. Ifølge Blizzard skal selskapet i stedet fokusere på prosjekter som har mer potensial for fremtidig vekst. Angivelig var flere av de 100 som jobbet på Odyssey inkludert i gruppa som ble avskjediget denne uka.