Det massive flerspillerrollespillet Darkfall Online hadde en lang og komplisert utvikling. Vi skrev vår første sniktitt på spillet så langt tilbake som i 2002, og senere samme år publiserte vi et stort intervju med utviklerne – som på den tiden var norske, og het Razorwax. Innen spillet kom på markedet i 2009 hadde utviklingen for lengst blitt flyttet til Hellas, og Razorwax hadde blitt en del av selskapet Aventurine. Men Darkfall fikk en blandet mottakelse, og hadde også flere alvorlige problemer ved lansering.
Nå prøver Aventurine igjen. Darkfall Unholy Wars skal være en kraftig forbedret utgave av Darkfall, og som før er fokus på kjernespillerne som liker en utfordring. Spillet fokuserer på kamp mellom spillerne, og foregår i en gigantisk og åpen verden som ikke er inndelt i soner. Spillerne må danne klaner, skape hærer, lede byer og til og med danne enorme imperier i Darkfall-verdenen.
Utviklerne lover blant annet enorme slag, hvor tusenvis av spillere kan delta, og det er til og med mulig å krige på sjøen.
Egentlig skulle Darkfall Unholy Wars lanseres 20. november, altså om få dager. Men Aventurine forteller at de trenger mer tid, på grunn av en kombinasjon av eksterne faktorer, problemer som oppsto på tampen av utviklingen og feedback fra testerne. Derfor har de bestemt seg for å utsette lanseringen i tre uker. Utgivelsesdatoen er nå satt til 12. desember.
– Vi er selvsagt ikke glade for dette, men vi er klare for å gjøre det beste ut av de tre ekstra ukene, ved å fortsette å forbedre lanseringsversjonen av Darkfall Unholy Wars. Samtidig prøver vi å holde utsettelsesperioden så kort som mulig, sier Aventurine-sjef Tasos Flambouras på selskapets blogg.
Les også: Kan slette Darkfall-figurene dine
Les også: Spillåret 2009 – Våre favoritter