Det er nesten to år siden Microsoft kunngjorde Halo Wars, et strategispill som foregår i Halo-universet flere år før handlingen i det første actionspillet i trilogien. Det er strategiveteranene hos Ensemble Studios (kjent for blant annet Age of Empires-serien) som står for utviklingen.
Nå har studioet røpet litt om hvordan Halo Wars blir til nettstedet Gameplayer, som også har fått se en demonstrasjon av spillet. De rapporterer om en svært autentisk Halo-opplevelse hvor alt ser, oppfører seg, og høres ut som det gjør i Bungies førstepersonsskytespill. Bungie har gitt Ensemble full tilgang på alt av Halo-materiale for å få til det rette utseende.
Historien i Halo Wars foregår tjue år før Halo, og denne gangen får vi skikkelige masseslagsmål mellom menneskene og Covenant. Ensemble vil vise konflikten fra en helt annen vinkel enn tidligere spill, og har konsultert Bungie for å sørge for at handlingen ikke strider mot den etablert Halo-historien.
Har tro på strategi på konsoll
Ensemble har også jobbet mye med kontrollsystemet i spillet. Halo Wars utvikles eksklusivt til Xbox 360, og strategispill til konsoll blir vanligvis ansett som langt dårligere en PC-spill grunnet mangelen på mus og tastatur. Med det nye kontrollsystemet håper Ensemble å snu denne trenden:
– Ensemble har jobbet lenge med sanntidsstrategi på PC, og noen av oss, inkludert meg selv, mente det måtte være mulig å få til et sanntidsstrategispill på konsoll med veldig bra kontroller, forteller Halo Wars-designer Graeme Devine.
Han fortsetter:
– Folk har alltid antatt at det ikke lot seg gjøre uten mus og tastatur, men jeg har alltid ment at 360-kontrollen kunne klare oppgaven.
Et av grepene Ensemble har gjort for å få til dette er å designe kartene i Halo Wars på en måte som gjør at du aldri trenger å skifte kameravinkel for å få god oversikt. Du kan snu kameraet hvis du vil, men det skal aldri være nødvendig.
Et annet grep er bruk av A-knappen til å raskt velge stridsenheter. Et enkelt trykk på en enhet velger den, to raske trykk velger alle enhetene på skjermen, og tre raske trykk velger alle enhetene på kartet.
For å gi deg god oversikt over soldatene dine er de organisert i grupper som i Company of Heroes. Dermed må du ikke holde styr på hundrevis av individuelle tropper, men styrer et mindre antall enheter. Det skal likevel være massevis av soldater på skjermen, bare fordelt på en mer håndterlige måte.
Et liv etter lanseringen
For å holde liv i Halo Wars i lang tid etter lanseringen planlegger Ensemble et par tiltak. Et av dem er å la brukerne lage sitt eget innhold:
– Vi har et veldig kraftig kartredigeringsverktøy, og har snakket en god del om å gi det ut sammen med spillet eller over Xbox Live. Så får vi finne ut en måte spillerne kan dele kartene seg i mellom, forteller Devine.
Ensemble planlegger også å støtte Halo Wars med nytt innhold etter lanseringen:
– Vi planlegger nye enheter og kart, så får vi se hva vi legger til lenger inn i fremtiden. Kanskje nye kampanjer og den slags. Jeg synes definitivt at nedlastbart innhold er en bra måte å blåse nytt liv i produktet.