Mange lurer nok på hvorfor spillselskaper fortsetter å satse på mikrotransaksjoner i lys av det faktum at fenomenet er kontroversielt blant spillere, men svaret er at det rett og slett er veldig lukrativt. Det har vi nå fått et tydelig tegn på i de seneste kvartalsresultatene fra Activision Blizzard.
I kvartalsrapporten opplyser Activision Blizzard at de til sammen tjente over fire milliarder dollar, cirka 32 milliarder kroner, på såkalte «in-game net bookings» – som betyr mikrotransaksjoner. Ifølge selskapet er dette ny rekord.
Store mobilinntekter
Som blant andre Gamespot melder kommer riktignok rundt to milliarder dollar av dette fra Activisions datterselskap King, som blant annet står bak det populære mobilspillet Candy Crush – et spill som i stor grad baserer seg på mikrotransaksjoner.
Likevel er det altså to milliarder dollar som kommer fra konsoll- og PC-satsingen, ikke minst Call of Duty: WWII, som inneholder mikrotransaksjoner i form av Call of Duty-poeng man betaler ekte penger for. Disse brukes til å kjøpe forsyninger som leveres som loot-kister i spillet.
Activision peker i kvartalsrapporten på at Call of Duty: WWII var det mest innbringende konsollspillet i 2017, og også Destiny 2, som utgis av Activision, var en viktig inntektskilde for selskapet. Samlet sett hadde Activision Blizzard en fortjeneste på 7,7 milliarder dollar i 2017, opp fra 6,6 milliarder i 2016, så året har altså vært bra for selskapet.
Myndigheter liker ikke lootkister: Nå kan fenomenet bli forbudt både i Sverige og Tyskland »