Når Prison Architect lanseres neste uke vil det introdusere fire nye historiebaserte kapitler, noen nye funksjoner og en splitter ny spillmodus, forteller spilldesigner Chris Delay. I et intervju med Eurogamer forklarer Delay at historien blir en slags introduksjon og opplæring til spillets sandkassemodus, mens den nye «Escape»-modusen for første gang vil la oss oppleve fengselscellene fra innsiden.
I «Escape»-modusen begynner spillere som en kriminell jypling, men ved å gjøre diverse ugagn vil man kunne klatre i hierarkiet og bli fengselets mest beryktede fange. Etter hvert som ryktet ditt vokser kan du rekruttere din egen gjeng og du får tilgang på nye hjelpemidler som lar deg rømme fra både dine egne og andres fengsler.
Absolutt alle spillerbygde fengsler skal være tilgjengelig i «Escape»-modusen, og med over 12 000 fengsler blir det nok av utfordringer å bryne seg på.
Begynte som en spøk
Ifølge Delay var rømningsmodusen i utgangspunktet en spøk, hvor man til slutt ble sendt til sitt eget fengsel dersom for mange fanger døde underveis i hovedspillet. I begynnelsen var dette bare en morsom slutt på spillet, men Introversion valgte å bygge videre på konseptet helt til de hadde laget en helt ny modus, som også inkluderer rollespillelementer:
– Egenskapene og evnene som gjør noen fanger vanskeligere å ha med å gjøre enn andre danner grunnlaget for rollespillsystemet som brukes til å styrke figuren din. Vi har legendariske fanger i spillet som er fullstendige mareritt, og du kan gjøre din egen figur til en slik legendarisk fange, sier Delay.
Ifølge utvikleren vil «Escape»-modusen være både raskere og mer tøysete enn hovedmodusen i Prison Architect, der du bygger ditt eget fengsel og passer på at fangene dine ikke rømmer eller tar livet av hverandre.
Prison Architect har tilbrakt tre år i «Early Access».
Den 6. oktober skal spillet endelig lanseres »