I originalspillet fikk du rollen som Torque, en person som satt på dødscellen tiltalt for å ha drept familien sin. Om han var skyldig eller ikke var det opp til spilleren å avgjøre, men han fikk i alle fall raskt noe annet å tenke på enn den ventende giftsprøyten. I starten av spillet ble nemlig fengselet og resten av den uhyggelige øya det befant seg på overtatt av grufulle monstre.
Nå er Torque tilbake, og denne gangen befinner han seg i den amerikanske byen Baltimore. Hvis du har spilt gjennom originalspillet vil du kunne putte inn minnekortet med de lagrede spillene på, og så vil det du opplever i toeren passe inn med den av de tre ulike avslutningene du endte opp med i originalspillet (dette gjelder i alle fall PS2-versjonen). Om du var en drittsekk i originalen vil for eksempel ikke spøkelset av den avdøde konen din være særlig hjelpsomt lenger, men monsteret du kan forvandle deg til (i "insanity mode") vil være mektigere.
På samme måte som i originalen, vil du ofte få muligheten til å løse situasjonene du kommer opp i på flere måter, og her stilles du ofte overfor moralske valg. Grensen mellom virkelighet og fantasi vil være mer utvisket enn tidligere, og sinnslidelsene til Torque vil være mer alvorlige enn før. I den forbindelse vil han få hjelp av ånden til den syke Dr. Killjoy (uten at han nødvendigvis vet hvorfor den hjerteløse doktoren har interesse av å hjelpe ham).
Historien i toeren vil også omfatte en mystisk organisasjon som kaller seg The Foundation. Denne organisasjonen jobber med å etterforske de grufulle monstrene som dukket opp Carnate Island, og nå som Baltimore snart blir overfylt av fæligheter fra den andre siden, finner de mye å gjøre der også. I den forbindelse treffer Torque den kvinnelige agenten Jordan, som ønsker å benytte seg av fengselsfuglen for å tjene The Foundation sine formål.
The Suffering 2 vil komme med 15 ulike typer monstre, inkludert noen nye versjoner av gamle kjenninger (vi håper imidlertid at Surreal Software ikke finner på å gjenoppvekke de små, irriterende krypene som angriper med giftsprøyter). Som i originalen vil mange av monstrene være organisert i "rang", og de vil ha mange ulike angrepsmåter, noe som tvinger frem et visst taktisk fokus hos spilleren.
En forandring fra tidligere er at Torque nå kun kan holde to primærvåpen samtidig, slik som i Halo. Spillet kommer med en rekke ulike våpen (og som tidligere kan du ofte ha ett i hver hånd), slik som granatkaster, hagle og flere typer maskingevær. Du vil også få flere nærkampangrep, et nytt krypemodus og forbedret hopping.