Handlingen i Splinter Cell 4 begynner i 2008. Superspionen Sam Fisher har falt dypt - ikke bare har han mistet jobben sin, men han har også havnet i fengsel, hvor han egentlig skal sitte i 20 år. I starten av spillet begynner det imidlertid å brenne i fengselet, og Sam ser sitt snitt til å rømme. Han får følge av Jamie Washington, som er med i en kriminell gruppe som heter John Brown's Army.
Etter at Sam og Jamie har kommet ut, tar de kontakt med resten av gruppen til Jamie. Her møter Sam noen nye personer; Emile Dufraisne (som er lederen deres), Carl Moss (nestleder) og Enrica Villablanca (kjemi-ekspert). Disse vil tilby sin assistanse underveis, men sannsynligvis vil de også ha noe igjen for tjenestene sine.
Selve gameplayet fokuserer fortsatt på sniking i skyggene, men vi får flere nye bevegelser, våpen og høyteknologiske duppeditter som kan hjelpe oss å unngå å bli oppdaget av fienden (eller ta dem ut om de skulle oppdage oss). Daniel Berube fra Ubisoft forteller også at vi får en ny gameplayfunksjon som visstnok kommer til å forandre hele spillet, men han ville ikke ut med mer informasjon om denne. Det eneste han ville si var at teamet ikke helt forstår hvorfor ingen har kommet på denne ideen før.
Mesteparten av spillet vil foregå i USA, men utviklerne lover også at vi får besøke noen spennende nye områder. Ubisoft har ikke gått i detaljer om disse, men fortalt at vi får se mer enn bare kjedelige jungler. Grafikken skal være enda mer spektakulær enn tidligere, og miljøene vil visstnok se mer realistisk ut enn de vi har sett i den kjente Metal Gear Solid 4-traileren.
Spillet er under utvikling for Xbox, GameCube, PS2, PC og Xbox 360. Det er ikke klart hvor store forskjellene mellom de forskjellige versjonene blir, men vi tipper at PS2-eiere nok ikke kan forvente den samme grafikken som PC- og Xbox 360-eiere. Lanseringen vil finne sted til våren.