Det norskutviklede spillet Teslagrad vil lanseres på PlayStation 3 til høsten. Teslagrad er et todimensjonalt plattform/hjernetrimspill hvor du får utforske en steampunk-inspirert versjon av Europa.
Spillet skilter med en stor og ikke-lineær verden, bestående av over hundre håndtegnede miljøer. For å løse spillets mange nøtter må du manipulere verden rundt deg ved hjelp av elektrisitet og magnetisme. Utviklerne har gjort sitt beste for å sikre en opplevelse uten avbrytelser eller distraksjoner, og spillet har for eksempel ingen lasteskjermer eller historiesekvenser.
Det er Bergen-baserte Rain Games som står for spillet, som også kommer til Windows, OS X og Linux. Avtalen med Sony betyr mye for det vesle studioet, og kan til og med resultere i at spillet kommer til den håndholdte Vita-plattformen:
– Denne avtalen er selvsagt kjempeviktig for oss. Teslagrad er en platformer, og det er veldig mange som føler at en platformer fungerer best med en kontroller. Vi jobber for å få Teslagrad ut til så mange vi kan, så da er selvsagt PlayStation 3 et bra skritt i rett retning. Etter at vi annonserte har vi også fått et hav av forespørsler om å se spillet på PS Vita. Vi må i så fall prate med Sony en runde til, og ikke minst finne ut om maskinvaren tåler det. Men vi håper vi kan få til noe, forteller Rain Games' Marte Haugsbø til Gamer.no.
Sony satser stort på indie-utviklere for tiden, og dette har nok Rain Games tjent på:
– Vi har hatt en god opplevelse med Sony. Det er kanskje kjent for flere allerede at Sony har en sjarmoffensiv mot små utviklere som oss, og vi føler at vi har blitt tatt i mot med åpne armer. Det tar av og til litt tid med korrespondanse, men da Teslagrad var oppe til godkjenning tok det dem 2 dager å vurdere spillet. Det er få aktører vi jobber med der noe som helst går såpass fort, sier Haugsbø.
Håper på Steam-lansering
På PC-formatene håper utviklerne å kunne få i stand en utgivelse på Steam, som sannsynligvis er den viktigste distribusjonsplattformen for PC-baserte indie-spill. For å oppnå dette målet har utviklerne lansert en kampanje på Steams Greenlight-system, der brukerne kan stemme på hvilke spill de ønsker å se på distribusjonstjenesten. Kampanjen har så langt gitt gode resultater:
– Greenlight-kampanjen har gått over all forventning. Vi kom oss opp på top 100 i løpet av 14 dager, og siden har vi passert cirka 3 spill om dagen. I skrivende stund er vi på plass nummer 82. Greenlight har fått oss til å sette inn et stort stykke arbeid i å spre nyheten om spillet vårt, forteller Haugsbø.
Men å komme gjennom Greenlight er langt fra noen lett jobb, og promoteringen krever mye arbeid:
– Ulempen med å gjøre dette arbeidet nå et at det ikke er mulig å kjøpe spillet enda, og at dette arbeidet trekker ressurser vekk fra å legge siste strøk på spillet. Greenlight er et langt løp. Det er enda et stykke igjen, spesielt om vi håper på å være greenlit allerede når spillet er ferdig til høsten. Vi håper at alle som vil se Teslagrad på Steam kommer inn og stemmer på oss, avslutter Haugsbø.
Uansett om spillet kommer til Steam eller ikke vil man kunne kjøpe det på tjenester som Desura, GOG og GamersGate.
Teslagrad var et av elleve norske spillprosjekter som fikk utviklingstilskudd fra Norsk filminstitutt i forrige uke. Vi tok en titt på spillet på den norske spillmessen SpillExpo i desember.