Norsk spillbransje vokser seg stadig større, viser en ny rapport fra Virke. I den såkalte Spillrapporten 2019/2020 melder produsentforeningen om en økning i både omfang og omsetning de siste årene – tall som er forventet å stige fremover.
Nådde nesten 69 millioner spillere
Spillrapporten tar for seg perioden 2017 til 2018, og er basert på interne tall fra 15 norske spillselskaper – inkludert Funcom, D-Pad Studio og Red Thread Games.
Til sammen meldte selskapene om en omsetning på 389 millioner kroner i 2018, en økning på hele 29 prosent fra året før. Av dette kom kun 12 millioner fra det norske markedet, mens eksportinntektene sto for hele 377 millioner kroner.
Mens økningen uten tvil er positiv, er Norge fortsatt en lettvekter sammenlignet med naboer som Sverige og Finland. Den svenske spillbransjen omsatte for 17,7 milliarder kroner i fjor, mens Finland nådde 20,1 milliarder samme år.
Bransjens omfang har som nevnt også steget fra år til år. I 2017 nådde norskutviklede spill ut til 61 millioner spillere, mens tallet steg til 69 millioner året etter.
Virke melder også om stor vekst i salg av såkalte premiumspill – spill som koster penger og ikke er gratis- eller free to play-spill. Antallet nye enheter solgt for premiumspill steg fra 1,2 millioner til 2,2 millioner, en økning på 73 prosent. Samtidig falt antallet nye spillere av gratisspill med 22 prosent til 23,8 millioner.
Regjeringen lover mer støtte
Som vi meldte i høst tar regjeringen steg for å styrke norsk spillbransje. Dette innebærer blant annet en dobling av den finansielle støtten til norske spillselskaper innen 2022, samt en større satsing på de mest profilerte aktørene.
Tilsynelatende tar regjeringen dermed et steg mot å dyrke frem flere store norske spillselskaper. Det håper i hvert fall Jon Cato Lorentzen, som er sjef for Mosaic-utvikler Krillbite.
– Bransjen ligger i limbo akkurat nå, og er avhengig av at det skapes flere store selskaper slik som Funcom. Norge har veldig mange mindre spillutviklere som driver innen indiesjangeren. Man lager ofte spill med et lojalt, men mindre publikum, noe som gjør at man ikke får inntektene til å vokse videre, sa Lorentzen i et intervju med E24.
Les også: – Dette er nerdenes hevn, folkens »