Åtte år har gått siden Krillbite Studio lanserte grøsserspillet Among the Sleep. Nå pusler den norske utvikleren med muligheter for en oppfølger, og teamet har fått inn støttemidler for å få fart på arbeidet.
– Litt tidlig å si noe mer
Sent i forrige uke ble Krillbite tildelt 150 000 euro – drøyt 1,6 millioner kroner – fra Kreativt Europa Media. Organisasjonen hjelper norske aktører innen TV, film og spill med å finansiere prosjekter og nå ut til flere forbrukere i Europa.
Pengene går til arbeid med utvikling av ideer for et Among the Sleep 2. Som Krillbite-sjef Tobias Fossheim forteller til Gamer.no er det imidlertid for tidlig å si så mye om spillet.
– Det stemmer at vi utforsker hva det neste kapittelet i Among the Sleep kan være. Vi synes det fortjener en verdig oppfølger, og vi har brukt mye tid på å lande på en retning vi er fornøyd med. Det er dog litt tidlig å si noe mer om innhold eller utgivelsesdato.
I en uttalelse til Kreativt Europa Media legger Fossheim til at målet er å «fortelle en sårbar historie som tar for seg aktuell og utfordrende tematikk». Samtidig skal det bygge videre på opplevelsen fra forgjengeren, som til tross for noen uventede designvalg fikk en god mottakelse her på bruket.
– Among the Sleep er nok ikke den grøsseren mange hadde forventet. Dette er ikke Amnesia med en baby i hovedrollen, men et spill som har et høyst virkelig budskap det ønsker å få frem. Og det synes jeg det klarer, selv om jeg har problemer med deler av gjennomføringen. Krillbite kan i det store og hele være stolte av sitt første spill, men det er ikke uten forbedringspotensial, var dommen fra Joachim Froholt.
Den norske utvikleren Rock Pocket Games – kjent for Moons of Madness og Flåklypa Grand Prix – fikk for øvrig også støtte fra Kreativt Europa. 150 000 euro går til utvikling av Voidcast, et metroidvania-spill med Lovecraft-tematikk.
– I Voidcast har vi hovedsakelig fokus på gameplay, men vi bygger også en detaljert verden for å gi spillet dybde. Med tilskuddet fra Creative Europe har vi nå muligheten til å jobbe mer med dette og spillets narrativ. Dette vil gi de spillerne som ønsker det, mulighet til å virkelig fordype seg i historien som utspiller seg og lære mer om spillverdenen, sa Rock Pocket-sjef Ivan Mo i en uttalelse.
LES OGSÅ: Antall ansatte i norsk spillindustri har nesten doblet seg siden 2017 »