Torsdag trakk norske Megapop Games sløret av sitt neste spill, Haxity. Spillet er et actionfokusert kortspill der du bygger en kortstokk for å bekjempe fiender mens du trasker gjennom en cyberpunkby. I motsetning til spill som Hearthstone eller Magic: The Gathering bygger du her kortstokken gradvis mens du spiller, noe som fjerner det typiske greia med at man Googler seg frem til den beste kortstokken.
– Som ivrige spillere av denne typen spill ble vi lei av å spille i satte metagames der alle drev med 'netdecking' og bare spilte de «beste kortstokkene». Ved å gjøre Haxity til et rogue-lite-kortstokkbyggingsspill vil hver runde føles annerledes, og du vil aldri spille mot den samme kortstokken to ganger, sier spillregissør Thomas Sørensen om spillet.
Du kan se en trailer øverst i artikkelen, og en skjermbildekarusell nederst.
Inspirert av slåssespill
Haxity er satt til en cyberpunkby der du skal jobbe deg opp gjennom gradene gjennom kortspilling, mens du nedkjemper utskudd som prøver å slå deg. Man skal kunne blande og endre kort underveis ved å bruke spesialferdigheter. Beskrivelsen minner veldig om Slay the Spire, som kom ut tidligere i år.
– Med Haxity ønsket vi å lage en unik kortspillopplevelse ved å hente inspirasjon fra slåssespill. Det er ingen monstre eller formler – DU er den som slåss, og du kan til og med hacke kortene for å lage dine egne komboer, sier Sørensen.
I tillegg til en rogue-lite-del skal det være mulig å spille mot andre spillere over nett.
Det nye spillet har vært under utvikling de siste tre årene, og planen er å slippe det i Early Access på vårparten i 2020.
Megapop Games har så langt vært mest kjent for mobilspillserien Trolls vs. Vikings, som i sin tid fikk en del kritikk for mikrotransaksjonene sine. Haxity blir derimot et PC-spill helt uten mikrotransaksjoner, noe utvikleren selv fremhever i presseskrivet.
LES OGSÅ: Norske spill omsatte for 389 millioner kroner i 2018 »