Norsk studio: – Å vinne dette var jo helt ekstremt

Size DOES Matter stakk av med gjev pris under gårsdagens BAFTA-utdelingen.

En av få store overraskelser på gårsdagens BAFTA-utdeling i London var at Size DOES Matter, fra det norske studioet Team DOS, stakk av med seieren i kategorien «Ones to Watch».

Team DOS intervjues etter seieren. Fra venstre: Mattis Delerud, Trond Kåre Fasteraune og Lars Øvre Andersen (bilde: Team DOS). Vis mer

– Vi er jo først og fremst veldig glade. Vi var priviligerte som i det hele tatt ble nominert, og det å vinne var jo helt ekstremt. Det er en stor motivasjonell boost, og kanskje viktigst av alt en enorm, internasjonal markedsføringsmulighet, sier Mattis Delerud, som er sjef hos Team DOS, til Gamer.no.

Mobilspill fra Kongsvinger

Spillet skal lanseres for iOS og Android, og er et rytmeactionspill der du må endre på størrelsen din for å komme deg helskinnet gjennom porter i spillbrettet. Spillet henter blant annet inspirasjon fra det beinharde Super Hexagon.

Fra arrangementet. (bilde: Team DOS).

Size DOES Matter gis ut av britiske Channel 4 Entertainment, som Team DOS fikk i stand et samarbeid med gjennom en prestisjefylt utviklerkonkurranse.

– Vi var i Skottland og deltok i spillutviklerkonkurransen Dare to be Digital. Der vant vi, og vi fikk også en tilleggspris som innebar at Channel 4 sponset oss med 25 000 britiske pund, og tilbud om en utgiverkontrakt, forklarer Delerud.

Denne kontrakten har vært svært viktig for Team DOS:

– De hjelper oss med markedsføringen og er i daglig kontakt med oss. Det er en enorm drahjelp å ha en nyetablert utgiver med på laget, sier Delerud.

Når BAFTA-feiringen er over skal teamet nå reise hjem for å fullføre utviklingen av Size DOES Matter:

– Planen nå er å fullføre spillet for iOS og Android. Vi tør ikke å love noe, men håper å få jobben ferdig innen to måneder. I tillegg skal det oversettes til ni språk, forteller Delerud.

En eventuell lansering på andre plattformer er noe utviklerne først vil vurdere etter at spillet har blitt lansert på mobilplattformene.

Les også
Månedens ti anbefalte mobilspill

Ifølge Delerud er spillet såpass skreddersydd for «touch screen»-kontroller at de må redesigne store deler av det om de skal tilpasse det til plattformer som PC, Xbox og så videre. Derfor vil de se hvordan spillet blir mottatt i markedet før de tar videre valg.

BAFTA-prisen er forøvrig ikke den eneste gode nyheten Team DOS har fått i det siste. Tidligere denne uken ble det nemlig også klart at de har blitt tildelt 100 000 kroner i utviklerstøtte fra Norsk filminstitutt, for å fullføre utviklingen av Size DOES Matter.

Kommentarer (2)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
NinjaVal
11 år siden

Er det ikke "bare" å sette f.eks. opp/ned piltaster til å endre størrelsen og w/s til å skifte posisjon? hmmm....

brukernavnopptatt
11 år siden

Er det ikke "bare" å sette f.eks. opp/ned piltaster til å endre størrelsen og w/s til å skifte posisjon? hmmm....

 

Det stemmer NinjaVal. Rent praktisk er det "bare" å gjøre noe lignende. På min datamaskin har jeg en versjon som kjører på PC. Spillet får en annen opplevelse. Nivåene er enklere å gjennomføre. Kontrollene har ikke den samme feelen som de har på en touch monitor. Derfor lanserer vi det ikke i første omgang på PC.

 

Hvis Size DOES Matter skulle vise seg å gjøre det veldig godt og "nok" mennesker liker det, så er en port til PC et tema som kommer til å bli tatt opp.

 

Håper du kommer til å gi det et forsøk på mobil though! :D

Siste fra forsiden