Det har drevet rundt på havet i noen år, men nå begynner det norskutviklede strategispillet Naval War: Arctic Circle endelig å gjøre klart til kai. De bergenske utviklerne Turbo Tape Games har i samarbeid med den svenske utgiveren Paradox gjort det klart at spillet kaster anker den 10. april til Windows, ifølge Rock Paper Shotgun.
«Det har absolutt vært en lang vei, men vi er glad for at vi hele tiden tok forsiktige steg i riktig retning, for å sikre driften av Turbo Tape Games og våre ansatte, samtidig som vi følte at det første spillet vi utgir må være spesielt, og det må være solid», skriver spillets utviklingssjef Jan Haugland i en e-post til Gamer.no.
Avansert krigføring
Naval War: Arctic Circle er et sanntidsstrategispill satt til regioner i og rundt Atlanterhavet, hvor man styrer en av ti enkeltnasjoner i kamp om overlegenhet både på og under vannet, i tillegg til oppe i lufta. Det vil si at man har skip, fly og ubåter til disposisjon, alle med sine styrker og svakheter mot hverandre. Her blir det ingen makrostyring som sådan, og fokuset er på detaljert håndtering av de ulike fartøyene og deres virkemidler.
Derfor foregår mye av handlingen på et oversiktskart hvor du dirigerer angrep og forsvar, men det er også mulig å hoppe inn i tilskuerstolen for å observere akkurat hvor godt torpedoen treffer fiendeskipet. Det kan du se et eksempel på i videoen på bunnen av siden.
Naval War legger stor vekt på hvor presist enhetene er skildret, og alle farkostene man tar kontroll over skal være så nøyaktige som det går. I noen tilfeller har utviklerne likevel møtt veggen av hemmelighetsstempling, og total treffsikkerhet kan de ikke love. Det blir likevel en kjent affære for de med en interesse i militære maskiner.
«Du får bruke enheter som du kan lese om i dagspressen, for eksempel Fridtjof Nansen-fregatten og F-35 kampflyet. Du vil selv bli kjent med en del muligheter og begrensninger i disse våpensystemene, og du kan se hvordan det hadde vært om det norske sjøforsvaret heller hadde bygget skip som danskenes Absalon, eller kjøpt JAS 39 Gripen eller Eurofighter i stedet for F-35», forteller Haugland.
Lager gjerne mer innhold
Strategispillet er et av resultatene av norske tilskuddsordninger for dataspill, etter å ha mottatt statsstøtte til videreutvikling ved flere anledninger. Selskapet har likevel et ønske om å forbli økonomisk uavhengige, i det minste fra en større utgiver, noe du kan lese mer om i vårt tidligere intervju med Turbo Tape Games.
Men selv om deres hittil største prosjekt skulle treffe blink, betyr ikke det at de slutter å jobbe på det den 10. april:
«Vi får nok ikke problemer med å finne noe å bruke tiden til! Det er ikke utenkelig at det vil være et sterkt ønske om mer innhold til Naval War. Det var jo mange populære fly og skip vi måtte utelate, for eksempel, og man kan aldri få for mange scenarier å spille».