HAMAR (Gamer.no): Hele tre av fire lag i sluttspillet av Riot-turneringen Ragnarök var norske. Likevel ble danske Tricked eSports og deres to innbyttere for sterke i vikingskipet på Hamar. Tricked gikk ubeseiret gjennom sluttspillet etter å ha møtt nDurance Gaming i semifinalen og Riddle eSports i finalen.
Det ble med andre ord en overraskende affære for flere i det norske publikumet. I flere av kampene dominerte danskene fra start til slutt, mot lag som vanligvis herjer i den norske Telenorligaen.
Gamer.no snakket med Trickeds jungler, Mads «Broxah» Brock-Pedersen (18), etter kampen. I følge Broxah er laget hans det nærmeste man kommer et dansk «amatør-superlag». Han mener også at de gikk seirende ut i Ragnarök fordi de er bedre enn de norske spillerne individuelt på alle punkter i lagoppstillingen.
1. plass: Tricked eSports - 5000 euro og en plass i europeisk Challenger Series Summer Qualifier
2. plass: Riddle eSports - 2500 euro
3./4. plass: Celestial Gaming og nDurance Gaming - 1250 euro
– Vi hadde alltid to eller tre «lanes» som vant tidlig i spillet, og individuelt er vi bedre enn alle de andre spillerne i turneringen. Jeg skal ikke si det var lett å vinne, men våre individuelle ferdigheter er i alle fall noe av grunnen til at vi ikke tapte en eneste kamp, forklarer Broxah.
Var sikre på seier
Ragnarök-turneringen har foregått på nett siden 5. mars. Innledningsvis var det mulig å se kampene gjennom «spectate»-funksjonen i League of Legends-klienten, mens kampene fra kvartfinalene ble strømmet på Riot Games sin Twitch-kanal. Dermed ble det mulig for lagene å gjøre litt speiding av motstanderne på forhånd. Dette benyttet naturligvis flere av lagene seg godt av. Tricked på sin side, følte de hadde kontroll så fort de så hvilke lag de skulle måle krefter med i sluttspillet.
– Vi har ikke forberedt oss så mye. Jeg tror vi bare har spilt sju kamper sammen før vi kom til Norge, men det ble brukt tid på å planlegge strategier for kampene og å øve inn «lane swaps» fordi det var noe vi slet med i starten selv, sier Broxah.
Norske lag mestrer ikke et «lane swap»-scenario
Det viste seg at den lille treningen de la inn, ble brukt riktig når de fokuserte på å lære seg «lane swap»-strategier. De norske lagene snublet nok en gang mot det som antas å være den mest avanserte taktikken tidlig i spillet.
– Hver gang vi «lane swappet» nå i sluttspillet, visste de norske lagene bare halvveis hva de skulle gjøre, så vi fikk alltid et overtak. Det var godt å se at treningen hadde vært nyttig, ler Broxah.
I tillegg til strategiske feil hos de norske lagene som helhet, peker Broxah på at de norske junglerne og belyser en feil han mener de gjør tidlig i kampen. Dansken mener nordmennene jobbet unødvendig overtid for å tvinge gjennom «ganks» rundt om kring på kartet, og derfor ikke klarte å holde følge med ham på farm og «levels». Dermed falt de bak og Tricked sto igjen med en sterkere jungler enn sine motstandere i majoriteten av oppgjørene.
– Vi ble ganske påvirket av å spille på scenen
Etter finalen sa Riddles jungler, Adrian «Dipzey» Kjellesvik, til Gamer.no at de norske junglerne ble utspilt av Broxah. Dansken spilte en stil hvor han aggressivt invaderte jungelen til motstanderen, og de norske spillerne var ikke i stand til å håndtere det. Samtidig taklet hverken nDurance eller Riddle å spille på scenen like godt som danskene.
– Vi ble ganske påvirket av å spille på scenen. Jeg føler ikke at vi spilte slik vi pleier, spesielt ikke i «team fights», og generelt sett gjorde vi en del feil, sier Dipzey og utdyper:
– Jeg tror finalen hadde sett annerledes ut hvis vi hadde vunnet første eller andre kamp og fått bort noe av presset. Det ble for vanskelig for oss å nullstille og i siste kamp følte jeg at vi hadde gitt litt opp.
Riot: – Vi elsker å jobbe i Norden
«Community specialist» for Riot Games, Erin Bower, og hennes team har overordnet ansvar for alle engelsktalende land i Europa – der i blant den nordiske regionen. Så langt har hun og Riot gjennomført to nordiske turneringer og forsøkt to ulike fremgangsmåter.
– Jeg tror at de to turneringene vi har hatt var veldig ulike opplevelser. Nordic Open var en turnering som Riot gjennomførte fra start til slutt og vi hadde masse Riot-ansatte til stedet under sluttspillet slik at vi kunne kontrollere alt. Slik var det ikke i Ragnarok. Her ønsket vi å samarbeide med The Gathering og hjelpe dem med å få i stand et show. Vi ga dem føringer, men lot dem styre det.
Lucas «Findfinn» Paradecka (Top)
Mads «Broxah» Brock-Pedersen (Jungle)
Mikkel «Casadar» Lund-Madsen (Mid)
Jeffrey « Vizility» de Vries (ADC) *
William «Flejne» Mikkelsen (Support) *
Riddle spilte med:
Simon «Slemp» Ellefsen (Top)
Adrian «Dipzey» Kjellesvik (Jungle)
Sander «Zhandia» Skogstad (Mid)
Nikolai «Mood» Martinsen (ADC)
Joakim «Accziz» Torsvik (Support)
* Innbytter
– Hvordan synes du The Gathering har levert med tanke på gjennomføringen av sluttspillet?
– Dette er første gang vi jobber med The Gathering. Det har åpenbart vært noen tekniske problemer, men de klarte å rette dem opp og vi fikk gjennomført et show for publikum. Dessuten fikk vi strømmet kampene på både vår og deres kanal, så jeg er fornøyd.
Bower bekrefter også at Riot ønsker å fortsette satsingen mot den nordiske regionen, men på nåværende tidspunkt kan de ikke å gå ut med detaljer om hvordan satsingen vil gjennomføres. Det hun der i mot kan si, er at hun er imponert over nivået på de nordiske spillerne.
– Vi elsker å jobbe i Norden. Spillerne her er så engasjerte og publikum her i salen blir sittende gjennom flere kamper. Med litt ekstra fokus mot regionen og hardt arbeid fra spillerne, tror jeg heller ikke at spillerne her er langt unna LCS-nivå, avslutter Bower og smiler.