Etter den årelange suksessen med League of Legends, vendte Riot Games ljåen videre da de lanserte skytespillet Valorant i 2020. Det omsuste flerspillerspillet låner betydelig fra de presise skuddvekslingene i Counter Strike, men gjør det likevel til sin egen greie gjennom unike helter som bruker teknologi og overnaturlige evner for å ta motstanderlaget av dage.
Spillet fikk nylig sin 22. figur, og det er ingen ringere enn Deadlock, en norsk agent som bruker voldsom nanoteknologi for å kontrollere fiendene sine. Bak figuren står Nora Gjestvang, et navn som muligens høres kjent ut – hvert fall for de med små barn i hus.
– Det er ikke bare Norge som skal høre det, det er liksom hele verden. Og akkurat det var litt vanskelig å forstå. Jeg mener de sa at spillet har om lag 25 millioner månedlige spillere, og jeg tror ikke jeg har skjønt det helt enda, innrømmer Gjestvang med store øyne når hun forteller om sin rolle i storspillet.
Den norske skuespilleren er riktignok godt kjent med å spille i store roller: De fleste vil kanskje kjenne henne igjen som stemmen til Disney-prinsessen Vaiana, selv om det er en helt annen rolle hun trakterer i Riot Games' populære skytespill.
Gjennom nåløyet
Veien til noen av verdens største underholdningsprodukter har likevel vært lang. Gjestvang ble først oppdaget av en regissør da hun spilte i en forestilling i tiårsalderen, og en god audition sikret henne da hennes første rolle som stemmeskuespiller. Herfra var det likevel ingen kjære mor, og hun forteller om hvordan hun fikk veldig mange avslag tidlig i karrieren:
– Jeg holdt det gående en stund, og plutselig fikk jeg spørsmål om jeg ville komme på audition for en ny Disney-film. Da tenkte jeg: «Stemmer det at dette er Disney; skal jeg virkelig på stemmeprøve til en Disney-prinsesse?». Men jeg fikk rollen, og etter det har jeg fått veldig mange kule jobber innenfor stemmeskuespill, smiler hun bredt.
Prosessen for å rollen som Deadlock var også omfattende, og Gjestvang beskriver hvordan det var flere norske kvinner som knivet om oppdraget. Allerede under den første auditionen – hvor hun måtte snakke engelsk – skjønte hun at dette var noe spesielt. Hun ble kalt tilbake til tre forskjellige auditioner, og den tredje var særs interessant:
– Da var jeg på en audition som varte i fire timer hvor jeg sto og skreik. Og så fikk jeg møte folkene fra Riot over nettet, og da gikk det sakte, men sikkert opp et lys. Jeg hadde hørt om Riot Games tidligere, og det var ett ord de gjentok til stadighet: «Valorant». Etter stemmeprøven søkte jeg opp hva dette kunne være for noe, og først da skjønte jeg hvor stort dette virkelig var, ler hun.
En tidkrevende prosess
Overgangen fra skuespillerjobber i lille Norge, til et internasjonalt publikum på titalls millioner kom brått på lillestrømlingen. Riot Games fløy inn en regissør og en forfatter fra Los Angeles, og så skred Gjestvang til verket:
– Når man dubber går det vanligvis dritfort – man må si så mange replikker som mulig på kortest mulig tid – men her hadde vi ordentlig god tid. De var sykt nøye, og jeg ble etter hvert litt nervøs når jeg begynte å tenke på nøyaktig hvor mange som kommer til å høre stemmen min – hva er oddsen for at folk kommer til å hate det?
– Ja, det er alltid en mulighet?
– Men folka fra Riot var flinke til å snakke med meg om det, og de var så dyktige at jeg følte at de hadde ikke godkjent noe hvis de ikke var hundre prosent fornøyde. Så jeg følte meg egentlig ganske trygg etter hvert, og samarbeidet utover den første økten har også vært svært godt, forteller hun.
I likhet med de fleste moderne skytespill er også Valorant under konstant utvikling. Deadlock blir neppe spillets siste figur eller oppdatering, og Gjestvang forteller at det derfor vil være behov for flere replikker fra henne i tiden framover:
– Det kommer stadig inn nye karakterer som jeg, Deadlock, må kunne samhandle med. Og jeg har allerede spilt inn ganske mange replikker. For at folk ikke skal gå drittlei av stemmen din når man sier for eksempel «throwing net», må man si det flere ganger slik at det er variasjon der.
– Vi har også jobbet litt med flere ting som man kan lære om figuren etter hvert som man spiller: Det er for eksempel flere skjulte meldinger, telefonsvarerbeskjeder og lignende, som kan dukke opp i spillet. Og det er kanskje litt derfor folk liker spillet så godt – man velger ikke bare en figur fordi den har det og det angrepet, det er mer enn som så, tenker Gjestvang høyt.
På godt norsk
Skuespilleren beskriver prosessen som veldig profesjonell, og gir også Riot Games skryt for å tillate masse input fra henne underveis. På spørsmål om hvor mye hun visste om Deadlock på forhånd, forklarer hun at hun ble fortalt litt om figurens forhistorie og personlighet, samtidig som det ble opp til henne å fylle ut noen av tomrommene:
– Jeg fikk lov til å komme med min egen vri på karakteren da, og det ga veldig mye frihet. Men det er kanskje nettopp disse detaljene de ville ha, siden de søkte skuespillere fra Norge. Regissøren ga meg et godt eksempel: Hvis jeg for eksempel hadde flyttet til USA og begynt å snakke engelsk til hverdags, men så hadde slått tåa mi i en bordkant – da hadde jeg ikke bannet på et annet språk enn mitt morsmål; da banner man på norsk.
– Og det er litt det de vil ha: Det meste av samhandlingen foregår på engelsk, men så kommer det også noen sånne norske stikk innimellom. «Dette vet du best, Nora – hva hadde vært naturlig for deg å si her?».
Det skjer med ujevne mellomrom at Norge dukker opp i populærkulturen. Likevel er resultatet sjelden så autentisk som akkurat her, hvor man tydelig hører at det er en norsk skuespiller som står bak replikkene og figuren. Når jeg spør Gjestvang om hva hun føler om denne sjansen til å fronte hjemlandet for resten av verden svarer hun med stjerner i øynene:
– Det er sykt stas å få lov til å representere Norge på denne måten – noen av tilbakemeldingene jeg har fått fra folk etter at karakteren kom ut har vært at de føler seg spesielle og sett, fordi de er «den eneste» som forstår hva Deadlock sier når hun snakker på norsk. Og jeg forstår viktigheten av det: Når Valorant er et spill som blir spilt av folk i hele verden, så bør det på en måte også representere hele verden.
Men det trengte ikke bli slik. De fleste kjenner vel til hvordan Norge har blitt representert i internasjonale filmer, spill og serier tidligere. The Thing, Twin Peaks og The X-Files er alle kroneksempler på hvor galt det kan gå når skuespillere som ikke har et norsk bein i kroppen skal snakke om «lungesekker som aldri har føltes så godt» og «lyvnere og mordere».
Spiller ikke selv
Det er lett å se hvorfor Riot Games ville unngå tullenorsk i det som tross alt er et av verdens mest populære spill. For Gjestvang har rett: Valorant passerte nettopp 25 millioner månedlige spillere, altså unike spillere som er innom spillet minst én gang i løpet av en måneds tid.
– Det er jo så klart skummelt når man er fra lille Norge. Jeg har lært at spillbransjen er veldig stor, og det er på en måte en helt ny dør som har åpnet seg for meg.
Gjestvang forteller at Valorant er det første spillet hun har jobbet med, men at hun gjerne kaster seg over fremtidige prosjekter hvis muligheten byr seg. Hun innrømmer også at hun er langt fra noen gamer selv:
– Men jeg har kjøpt Switch, utbryter hun.
– Ikke nødvendigvis på grunn av det her, men mer fordi jeg ville ha en nostalgitripp tilbake til DS-tiden. Så de siste to ukene har jeg og vennene mine spilt Mario Kart nesten hver eneste dag. Og jeg skjønner på en måte hvorfor folk gamer det er så deilig, man bare kobler totalt av. Hvis du er sinna for eksempel, så får du ut alt sinnet ditt. Sykt digg. Så Switch er på en måte den nærmeste jeg kommer gaming, men jeg har veldig lyst til å prøve Valorant også, men man må ha pc og det har jeg foreløpig ikke.
– Vent, har du ikke spilt som Deadlock selv?
– Nei, jeg har ikke det. Men jeg tror det ville vært en ganske syk opplevelse, så jeg må nesten prøve det en dag. Jeg venter bare på at det er noen som tilbyr seg at jeg kan låne PC-en deres.
– Det må jo Riot fikse, synes jeg.
– Ja, det må Riot fikse, ler Gjestvang enig.