Det ser ut til at nok et Kickstarter-spill har bukket under. Dinosaurspillet The Stomping Land har siden i fjor høst vært i rampelyset, nettopp på grunn av trege oppdateringer og lite kommunikasjon. Det ble til og med fjernet fra Steams Early Access-seksjon den gang, men ble tydeligvis lempet inn i varmen igjen på et tidspunkt.
Frilansarbeider Vlad Konstantinov har i et foruminnlegg fortalt at han ikke klarer å få kontakt med prosjektleder Alex «Jig» Fundora, på tross av gjentatte forsøk den siste måneden.
– Jeg har sent ham 5 beskjeder, og har ikke fått et eneste svar. Jeg vet ikke, kanskje han har en alvorlig grunn til å ignorere meg (og hele miljøet), men for meg er det ingen unnskyldning som er god nok til å oppføre seg slik, forteller han.
Han påpeker også at Fundora skal skylde ham penger for han siste modelleringsarbeid, og at han har måttet betale en teksturskaper på egen hånd. Nå har han sluttet helt å arbeide med prosjektet, og jobber i stedet på et spill kalt Beasts of Prey.
Kickstarter-suksess
The Stomping Land samlet 114 060 dollar på folkefinansieringstjenesten Kickstarter i 2013. Da var planen å slippe spillet innen mars 2014.
Det var på vårparten i fjor at problemene begynte for prosjektet. Stadig senere oppdateringer ble etter hvert til komplett stillhet. I spillets offisielle forum virker det som om de fleste har gitt opp prosjektet.
Etter alt å dømme er pengene som donasjonsvillige individer har sprøytet inn i prosjektet tapt for alltid. Faktisk fortalte en Kickstarter-representant at de selv har prøvd å ta kontakt med Fundora for å minne ham på at han har et spill å levere, men at de ikke kan gjøre mer med situasjonen.
At en donasjon i bytte mot et fremtidig spill via Kickstarter bærer med seg risiko, er nok noe de fleste skjønner. Surt er det sikkert likevel å lempe penger inn i noe som aldri kommer. The Stomping Land kan nok stå som en påminnelse om at slike donasjonsprosjekt ikke alltid bærer frukt. For eksempel har Peter Molyneux-prosjektet Godus hatt det hett i det siste på grunn av leveringsproblemer.
Samtidig har vi fått mange gode spill ut av denne utviklingsmodellen så langt, slik som Minecraft, The Banner Saga og Divinity: Original Sin.
Vi snakket med Kickstarter om blant annet risiko og fullføring i fjor.
– Uten risikoen hadde vi bare hatt den vanlige investormodellen »