Microsoft avduket den oppgraderte konsollen Xbox One S på E3-messen i juni, og nylig ble maskinen lansert. Blant forbedringene er bedre 4K-støtte, men når det gjelder forskjellen i spillytelse har opplysningene vært sparsomme. Nå letter Microsoft på sløret.
I et intervju med Digital Foundry kunne nestsjefen i Microsofts markedsføringsavdeling, Albert Penello, avsløre litt flere detaljer om hva spillere kan vente seg fra Xbox One S sammenlignet med den vanlige Xbox One-versjonen.
Litt kraftigere grafikkprosessor
Penello kunne fortelle bekrefte at maskinvaren i Xbox One S er i all hovedsak akkurat den samme som på den vanlige utgaven, men med en liten forskjell som vil innebære litt bedre ytelse i noen spill.
– Vi benyttet anledningen til å øke klokkefrekvensen til grafikkprosessoren fra 853 MHz til 914 MHz. [...] Vi valgte å gjøre denne økningen tilgjengelig for alle spill, så spill som bruker ulåste bildefrekvenser og dynamisk oppløsning kan oppleve en liten ytelsesforbedring, fortalte Penello.
Rettet mot HDR-spill
Han la til at årsaken til at Microsoft ikke har gjort noe stort nummer ut av denne forbedringen er at de ikke ville skape forventninger hos publikum om store ytelsesforskjeller.
Ifølge Penello var ikke hovedtanken bak oppjusteringen av klokkefrekvensen til grafikkprosessoren at eksisterende spill skulle yte bedre. Derimot var tiltaket rettet mot de som utvikler spill med HDR-støtte. HDR (high dynamic range) er en bildeteknologi som gir bedre detaljgjengivelse i mørke og lyse områder av bildet.
Vi intervjuet Microsoft om spillfremtiden til selskapet på E3-messen: Selskapet mener det er god grunn til å være optimistiske »