I tiden etter at Nintendo begynte å snakke om den revolusjonerende kontrolleren til Nintendo Revolution har nettet vært fullt av rykter og teorier om hvordan denne kom til å være. Nå har Nintendo endelig fortalt nøyaktig hva slags kontroller det er vi har i vente, og vi kan trygt si at få av teoriene har vært i nærheten av virkeligheten.
Selve håndkontrolleren ser, utseendemessig, mest ut som en fjernkontroll for en TV. Denne fungerer sammen med bevegelsessensorer som plasseres på hver side av TV-apparatet ditt. Når du så holder kontrolleren foran TV-apparatet, registreres bevegelsene dine, hvilken vinkel du holder kontrolleren i og hvor langt den holdes fra skjermen.
Dermed kan du for eksempel kontrollere et førstepersons skytespill ved å peke direkte på det du vil skyte, eller du kan svinge kølla i et baseballspill ved å svinge selve kontrolleren. Kontrolleren kommer med to store knapper (en på oversiden og en på undersiden), en D-pad, "start" og "select"-knapper og to mindre knapper.
Dessuten kan kontrolleren ekspanderes ved at du kobler til ekstrautstyr som kan holdes i den andre hånden. Nintendo demonstrerte dette ved å koble til en analogstikke, som spilleren for eksempel bruke til å kontrollere bevegelsene i et førstepersons skytespill (mens han eller hun siktet med selve kontrolleren). Kontrolleren er trådløs, og kommer med innebygd "rumble"-funksjon.
Avdukingen av kontrolleren fant sted på Tokyo Game Show, og naturligvis var det den karismatiske Nintendo-sjefen Satoru Iwata som stod for presentasjonen (se video av avdukningen). Han fortalte at et viktig mål med denne kontrolleren var å bryte ned grensene mellom gamere og "vanlige" mennesker, og lage et kontrollsystem som virker like logisk og forståelig for en person som aldri har tatt i en vanlig spillkontroller som det gjør for en hardbarket gamer.
Ved å forme kontrolleren som en typisk fjernkontroll håper Nintendo å gjøre den til noe hele familien kan føle seg komfortabel med. I tillegg håper Nintendo også at kontrolleren vil føre til mer nyskapning blant spillutviklere, da de mener det er en feil å tro at spillindustrien vil ha fortsatt vekst selv om den fortsetter å lage de samme tingene om og om igjen. Folk vil ha nye opplevelser, og det håper Nintendo at kontrolleren deres vil kunne gi dem.