Nintendos pressekonferanse, et storslått show med et vidt spekter av godbiter, fant i dag sted i Los Angeles kanskje mest kjente gate - Hollywood Boulevard. Også kjent for turist-attraksjonen "Walk of Fame". Selskapet ønsket tydeligvis å opplyse og overraske de mange frammøtte i forkant av E3, underholdningsmessen som begynner i morgen.
Etter å ha smakt på alle godbitene som ble utdelt i forkant av konferansen (les: bestikkelser som skal gjøre oss pressefolk litt mer vennlig innstilt til det som blir presentert), ble vi møtt av to storskjermer som lyste opp det velkjente firmanavnet. Det var sjefen for Nintendo of Amerika som hadde æren av å ønske oss velkommen, og føre oss inn i den rette Nintendo-stemningen. Det kom blant annet frem at det nylig lanserte The Legend of Zelda: The Wind Waker nå har solgt omlag en million kopier, og at Pokemon-spillene er svært populære. Vi ble selvsagt druknet i statistikker som visstnok skal overbevise oss om at Nintendo er mer populære enn side to erkerivaler, statistikker som trolig ville gi lojale tilhengere av hvilket som helst konsoll, blod på tann. Det ble også fortalt at de nå åpner en utviklingsdivisjon i Tokyo, som derfor er det første kontoret opprettet utenfor byen hvor Nintendo hører til, nemlig Kyoto.
Det var sterke "hæla i taket og tenna i tapeten"-tendendser i det den kjente Nintendo-guren Miyamoto inntok scenegulvet. Etter jubelen hadde lagt seg, begynte underholdningens mester å tale til publikum via en amerikansk tolk. Selv om han og de andre lederfigurene i selskapet kunne avsløre en rekke brennheite titler, var Miyamoto tydelig ekstra begeistret over Pac-Man til GameCube. Det ser fullstendig identisk ut med det aller første spillet, og skal bygge videre på Nintendos tanker om å ha det moro sammen med vennene dine. Konseptet er enkelt: Dere er fire spillere, hvor en tar kontroll over Pac-Man selv, mens de andre skal prøve å fange stakkaren i god, gammel Pac-Man-stil. Det skal selvsagt ikke mangle på morsomme finesser, og spillet kan på sett og vis bli et et slags Mario Party-spill. Et spill som nytes best sammen med andre.
Miyamoto viste også frem en ny versjon av Game Boy Advance-spillet The Legend of Zelda: Four Swords. Poenget er å koble fire GBA-er opp mot GameCube-en, og via GB Player (en liten sak som lar deg spille Game Boy-spill på GameCube-en) får en opp det hele på TV-en. Det morsomme er hvordan spillerne bruker TV-en når de er i utendørsområder, mens de tar i bruk GBA-en sin når de går inn i hus og huler. Og hvis en av spillerne prøver å gå vekk fra de andre på utsiden, vil kameraet gå utover for å få oversikt over alle spillerne. Dette ser ut som et svært interessant konsept, og som vil gi Four Swords en enda bedre multiplayer-opplevelse.
Oppsiktsvekkende nok kom Sims-legenden Will Wright inn på scenen, da Miyamoto begynte å snakke om den berømte spillserien. Wright fortalte om samarbeidet med Nintendo, det nye Sims-spillet Bustin' Out, og et nytt spill GBA-spill. Sistnevnte blir et "standalone" Sims-spill, men vil kunne kobles opp mot GameCube-en for ekstra materiale og funksjoner.
Nintendo har en rekke GameCube-godbiter på lanseringsplanen i tiden fremover. Mario Kart (se skjermbilder) ser virkelig morsomt ut, et spill som nylig ble kunngjort var i utvikling. Det kom også frem at Star Fox 2 er under arbeid, og presentasjonen av spillet innebar at de mange kjente figurene slik som Fox og Pepper løp rundt og skjøt på hverandre. Vi kan altså forvente multiplayer-funksjoner. Final Fantasy Crystal Chronicles (se skjermbilder) imponerte tydelig. Spillet sporter nydelig grafikk, og kommer utvilsomt til å slå ann blant millioner av lojale tilhengere. Nintendo er også i gang med Mario Party 5 (se skjermbilder), oppfølgeren til fjorårets store party-spill. Lite kom frem under presentasjonen, men vi antar at de vil holde seg tro til oppskriften, og at forskjellen antakeligvis er utvidet gameplay med enda mer interessante, og enda flere mini-spill.
Men det er mye mer. Det ble også vist heftige videoer fra spill som Rogue Squadron III, Resident Evil 4, som for øvrig så ekstremt heftig ut med sterkt forbedret grafikk (er det egentlig mulig?), actionspillet Geist (se skjermbilder) hvor du skal innta kroppen til andre mennesker, Enter the Matrix, det merkelige Pikmin 2 (se skjermbilder), Mario Golf: Toadstool Tour, Wario World, samt en rekke andre stor-titler.
Etter en rekke imponerende videoer, avsluttet Nintendo med å forsikre alle om at de fremdeles konsentrerer seg om sine kjente spill-figurer, og at Nintendo fortsetter å kave seg frem på markedet. Selskapet forsikrer seg om at de aldri vil vike fra sin noe lettsindige spill-politikk, og at Mario aldri vil kjøre rundt og skyte horer.
Og for dere som lurer: Det ble kunngjort et nytt Zelda-spill til GameCube-en, men ikke i det formatet de fleste forventet. The Legend of Zelda: Tetra's Trackers er et GBA-spill som etter alt å dømme skal spilles gjennom GameCube-en. Dette blir et slags puslespill hvor spillere kan konkurrere mot hverandre via forskjellige GBA-er. Det er tydelig at Nintendo satser stort på koblingen mellom GBA og GameCube, noe ledelsen gjorde mer enn klart under dagens pressekonferanse.
Kommentarer?Diskuter artikkelen i forumet eller på vår IRC-kanal
Relaterte artikler:
Relaterte linker: