Nintendos nye spillkonsoll er en flott maskin som selger unna i rekordtempo, men som vi påpekte i vår ferske omtale av konsollen har den også noen mangler, blant annet fravær av medieapplikasjoner. Dette kan imidlertid snart endre seg.
Avisen Washington Post tok nylig en kort prat med sjefen for Nintendos amerikanske avdeling Reggie Fils-Aime, som kunne avsløre et og annet om fremtidsplanene for Switch – blant annet at konsollen ikke kommer til å forbli en helt rendyrket spillmaskin.
– Vi snakker med et antall selskaper om andre tjenester; selskaper som Netflix, Hulu, Amazon – om ting som vil komme med tiden, uttalte Fils-Aime. Medieapplikasjoner ser dermed ut til å ligge i planene for den nye maskinen, selv om det er ikke er helt klart når dette vil komme på plass.
Svarte også på manglende lanseringsspill
En annen innvending mange har mot Switch er at det skorter litt på attraktive lanseringstitler til konsollen, og i denne forbindelse kunne Nintendos USA-sjef fortelle at man ikke først og fremst bør bedømme maskinen ut i fra hva som er tilgjengelig ved lansering.
– Det som vil definere nye plattformer som en suksess i det lange løp er det pågående utvalget av spill og opplevelser som kommer til plattformen – ikke hva som er tilgjengelig på dag én. Når det gjelder Nintendo Switch var vi veldig bevisste på å forsikre oss om at vi hadde en stødig rytme av gode spill i tillegg til sterke titler ved lansering, uttalte Fils-Aime overfor Washington Post.
Dette svaret samsvarer ganske godt med det svaret Nintendos toppsjef Tatsumi Kimishima ga på de samme innvendingene i forbindelse med selskapets seneste finansrapport i februar. Denne nye strategien skal rette på feilen Nintendo gjorde med Wii U, som hadde mange lanseringsspill, men senere altfor lange mellomrom mellom stortitlene.