Så kom endelig dagen, den dagen hvor Nintendo skulle blåse bort alle mørke skyer av tvil og uro og bevise at de fremdeles er en størrelse å regne med på konsollmarkedet. Vi visste allerede at deres neste konsoll – Switch – ville være en hybridkonsoll, altså en konsoll som fungerer både som bærbar og koblet opp til en TV, men stort mer enn det var usikkert.
Det skortet ikke akkurat på rykter i forkant av lanseringen i oktober i fjor. Mange av ryktene viste seg å stemme, likevel ble mange positivt overrasket, ikke bare fordi den lille hunden - unnskyld - konsollen kom i en tiltalende pakke. Nintendo fremsto som et mer sultent og nysgjerrig spillselskap på lenge. Særlig det faktum at den oppussede versjonen av Skyrim kanskje skulle komme, fikk mange til å stusse over hvor kraftig den lille krabaten kunne være.
Les også: Vi har testet Nintendo Switch »
Nå vet vi mye, mye mer. For eksempel vet vi at anbefalt utsalgspris blir rundt 299,99 dollar, rundt 2500 norske kroner. Global lanseringsdato er 3. mars, men enkelte land får den ikke før i april. Og dokkingstasjonen gjør ikke annet enn å sende signaler til TV-en.
Nå som katten offisielt er ute av sekken: hva lærte vi ellers under fredagens presentasjon? Har Nintendo en sjanse på dagens konsollmarked?
Svaret er et høyt og tydelig «njaaa, mjooo, jo da».
Prioriterer batteriet
Vi begynner med det tekniske. Som håndholdt har Switch en 6,2 tommer stor skjerm med multitouch-funksjonalitet og oppløsning på 1280x720 piksler. Batteriets varighet er på mellom to og en halv og seks timer, avhengig av spillet og hvor mye du spiller. Når enheten er dokket, kan den kjøre spill i opp til 1080p. Enheten har 32 GB innebygget lagringsminne, dette kan utvides med ekstra minnekort på opptil 2 TB.
Batteritiden er slettes ikke så ille, særlig ikke når du tenker over at dette er en maskin som skal kunne tilby større konsollopplevelser. Litt skuffende er det kanskje at skjermoppløsningen ikke er bedre, men det er mer attraktivt med lengre batteritid. Verre er det med lagringsplassen, men så lenge minnekortene ikke blir så dyre som på PlayStation Vita, kan dette bli overkommelig.
Det mest interessante er at de avtakbare sidekontrollerne også er ekstra sensitive bevegelseskontroller – og at de er utstyrt med noe Nintendo kaller HD Rumble. Kort fortalt er dette en form for haptisk feedback som brukeren kjenne identifisere flere ulike nyanser av feedback på en og samme gang. Nintendo selv sammenligner dette med følelsen av gradvis å fylle et tomt vannglass med tre store isbiter og vann. Dette åpner for en mer oppslukende spillopplevelse, særlig hvis Nintendo gjør alvor av sitt siste patent, en egen VR-løsning for Switch.
Mer informasjon kommer etter hvert som vi nærmer oss mars, men foreløpig ser det ganske lovende ut.
Grand Theft Mario?
La oss snakke om Nintendos egne spill, det er tross alt det som avgjør hvordan det vil gå med Switch.
Den største og viktigste nyheten er at Mario får et nytt i 3D, nemlig Super Mario Odyssey. De som elsket Super Mario Sunshine og Super Mario Galaxy-spillene vil sannsynligvis være over seg av begeistring. Denne gangen kan spilleren boltre seg i en stor sandkasseverden, den New York-inspirerte New Donk City. Den som gleder seg til å leke villbasse blant byens menneskelige befolkning, kan bare glede seg. Her ser det ut til at man kan slå i hjel mangfoldige timer ved å utforske byens kriker og kroker, og, eh, sideaktiviteter som å hoppe tau, for å nevne noe. Fra byen har man imidlertid warpsoner som frakter en til det som ser ut som spillets virkelige brett, og her imponerer Nintendo.
Brettene vi har sett til nå vitner om et Nintendo som virkelig har lagt seg i selen for å lage utfordrende, unike verdener, akkurat det så mange har etterlyst fra dem. Dette ser ut som noe helt annet enn det vi er blitt vant til fra denne kanten, så dette lover svært godt. Dessverre kommer det ikke før rundt juletider i år.
At det neste Zelda-spillet, Breath of The Wild, står klart til lansering, skulle egentlig bare mangle. Noe annet hadde vært komplett krise. Spillet ser for øvrig bare bedre og bedre ut for hver gang vi får se det.
Les også: Breath of The Wild har fått slippdato i ny trailer
Også Splatoon 2 er et godt kort. Litt i tidligste laget med en oppfølger for Nintendo å være, men dette er et smart trekk. Her har de allerede en ung og entusiastisk fanbase som sannsynligvis vil gjøre at en del enheter får bein å gå på. Det er heller ikke rart at Nintendo frister med Mario Kart 8 Deluxe, en samlepakke med originalspillet, alt det nedlastbare innholdet, nye figurer og flere nye baner. Det beste er likevel at de gjeninnfører den klassiske Battle Mode, hvor spillerne konkurrerer ved å sprekke hverandres ballonger på mindre, spesialtilpassede brett designet etter malen fra de første spillene i serien. Ettersom Wii U bare solgte i 13 millioner eksemplarer er det mange som ennå ikke har stiftet bekjentskap med Mario Kart 8, og med ny Battle Mode har plutselig gamle spillere et svært godt insentiv til å vende tilbake. Det ryktes også om en rabattordning for dem som eier originalen, men det må vi ta med noen sekker salt.
Japanske opplevelser
Nintendo har åpenbart erkjent at de må tråkke opp sin egen sti i dagens konsollandskap. Det betyr å våge å satse på titler som skiller seg tydelig ut, noe de gjør til gagns med ARMS, et fargerikt og hektisk, annerledes slåssespill med flere paralleller til både Wii Sports og Splatoon. Hvis kampsystemet viser seg å være såpass dypt som Nintendo hevder, kan dette bli riktig så interessant. Det ser uansett lovende ut for kortere, mer intense økter.
Særlig to gjesteopptredener under lanseringen fikk flere til å heve øyenbrynene. Det at Sega stilte opp og offisielt omfavnet den nye konsollen, gikk ikke ubemerket hen. At også Grasshopper Manufactures Suda51 også kom for å avsløre et nytt No More Heroes-spill til Switch, understreker at Nintendo tenker annerledes denne gangen.
Det mest interessante er at Switch foreløpig har en svært japansk profil. Da snakker vi ikke bare om festspillet 1-2 Switch, som er så japansk at man faktisk ikke en gang skal se på skjermen når man spiller, men om den tydelige JRPG-satsingen. Nå var det mange spill som ennå ikke var ferdige, men det at Nintendo i det hele tatt trekker frem spill som Fire Emblem Warriors, et nytt Shin Megami Tensei-spill, Dragon Quest X og XI (for ikke å glemme Dragon Quest: Heroes I og II), I Am Setsuna, et nytt Nobunaga’s Ambition-spill fra Sega, et Tales-spill fra Bandai Namco, Project Octopath Traveler fra Square Enix, for ikke å snakke om en direkte oppfølger til Xenoblade Chronicles, vitner om at Nintendo ser for seg en helt annen type konsoll enn det Sony og Microsoft satser på. Dette er spill som henvender seg til en helt spesiell nisje i markedet, langt unna det familefokuset selskapet har hatt tidligere.
Skyrim og lanseringsspøkelset
På tredjepartssiden ser det ikke så ille ut som man kanskje kunne fryktet. Ubisoft kan friste med Steep, et spill med potensielt stor underholdningsverdi særlig i små doser, samt Rayman Legends (fremdeles ett av verdens beste plattformspill noensinne) og en ny versjon av Just Dance. Bethesda disker opp med oppussede The Elder Scrolls V: Skyrim, ikke så dumt for et publikum som kanskje aldri har spilt dette før. Microsoft slipper Minecraft, Konami kommer med Super Bomberman R, Sega forbereder Sonic Mania, 2K Sports byr på NBA2K18 og Electronic Arts lager en spesialtilpasset versjon av FIFA. Det siste er en langt bedre idé enn å presse inn en nedskalert versjon av FIFA 18, særlig hvis utviklerne klarer å fokusere på flerspillermulighetene og konsollens unike egenskaper.
De eneste spillene som faktisk er bekreftet klare til lansering er Zelda, Bomberman, Skylanders Imaginators, 1-2 Switch og Just Dance. Det er ikke særlig mye å slå i bordet med. I april er det egentlig bare en oppgradert versjon av det krevende, WipeOut/F-Zero-aktige Fast Racing Neo som kan friste, før Mario Kart 8 Deluxe kommer i april. Splatoon 2 kommer i salg sommeren 2017, mens Skyrim skal være klart til august. Ut over dette er det foreløpig ingen større spill som slippes før Super Mario Odyssey til jul.
For en tid tilbake slo Nintendo sammen håndholdt- og konsollavdelingene sine til én felles enhet. Målet var å kunne pumpe ut flere nye spill raskere, men foreløpig er det lite som tyder på at utviklerlagene har fått opp dampen av den grunn. Imidlertid kan mye skje frem mot lanseringen, og det er heller ikke usannsynlig at Nintendo holder enkelte kort tett inntil brystet. Ved å annonsere flere, nye spill gjennom 2017 kan de holde på nyhetens interesse ut året. Dette vil være avgjørende for å få Switch til å fremstå som en attraktiv konsoll.
Mye kan fremdeles skje, men akkurat nå ser det ikke veldig lyst ut for selve lanseringen. Med mindre Nintendo har noen hemmelige ess i ermet (hva er det egentlig Retro driver med nå om dagen?) virker dette en anelse puslete. På den andre siden var Nintendo (til seg å være) usedvanlig åpne om hva som venter oss i fremtiden. Kanskje kan dette få flere til å ville investere i en Switch.
Dessuten: husk at de eneste store, eksklusive lanseringsspillene for PlayStation 4 var Killzone: Shadow Fall og Knack. Xbox One hadde Forza 5, Ryse, Dead Rising 3 og Killer Instinct.
Switch kan koste deg dyrt
Slapp av, selve konsollen er bare litt dyrere enn hva mange sikkert hadde håpet. Med en anbefalt utsalgspris på 299,99 dollar, ser vi sannsynligvis en norsk prislapp på rundt 2800-3500 kroner ved lansering. Ekstrautstyret ser derimot til å koste flesk: en ekstra dokkingstasjon er prissatt til 90 amerikanske dollar, rundt 760 norske kroner. Et ekstra sett Joy-Con-kontrollere koster 79,99 dollar (670 kroner) mens Pro-kontrolleren koster 40 dollar – CDON anslår en foreløpig pris på 799,-.
Dette kan bli dyrt. La gå at Pro-kontrolleren sies å ha en batterivarighet på 40 timer, vi snakker fort over 4000 for konsollen, Pro-kontrolleren og ett spill.
Det skurrer også at konsollen bare har 32 GB til disposisjon, men til gjengjeld støtter den også minnekort på opptil 2 TB, samt eksterne harddisker. Bare vær forberedt at du må ut med mer enn forventet for å få akkurat den opplevelsen du ønsker.
Som forventet vil nå også Nintendo ta betalt for nettspilling. Foreløpig vet vi lite om hva dette vil innebære, men vi vet at både Miiverse og StreetPass forsvinner. Vi vet også at Nintendo i større grad vil la deg bruke mobilapper for å styre konsollen, blant annet for chat og barnesikring. Dette tyder på at Nintendo ikke lenger er redd for hverken internett eller teknologi folk flest er vant med. Det kan også tyde på at Nintendo ser for seg en helt annen infrastruktur: en dedikert knapp på kontrolleren for å dele innhold fra spillene over sosiale medier ( slik PlayStation 4 allerede har) understreker dette. Uansett må onlineopplevelsen føles som at den er verdt prisen. En åpenbar løsning ville vært å gi betalende kunder fri tilgang til Nintendos enorme spillarkiv, eller i det minste to nye spill i måneden slik som Playstation Plus eller Games with Gold, men det ble nylig klart at Nintendo gjør sin egen vri på dette også. Alle betalende medlemmer vil foreløpig få ett Nintendo Entertainment System- eller Super Nintendo-spill i måneden, men spillet er bare gratis i rundt 30 dager. Etter det må du kjøpe det for å fortsette å spille det.
Her må Nintendo virkelig ta grep. Målt opp mot Sony og Microsofts tilbud, tryner Nintendo allerede i startgropen. Samtidig bør vi kanskje ikke være overrasket; vi snakker tross alt om et selskap som fremdeles mener at gamle Balloon Fight er verdt 40 kroner.
Rare, snodige, skrullete Nintendo
Inntrykket etter fredagens Switch-show er jevnt over positive. Det mest interessante var likevel at det var et helt annet Nintendo som viste seg frem denne kvelden enn det vi har sett de siste årene. Borte var usikkerheten som preget selskapet da de lanserte Wii U, i stedet fremsto de som klare og tydelige, med et fokusert budskap. Det finnes ikke den minste tvil om hva Switch er eller hva som skiller den fra andre konsoller. Det virker uansett som om Nintendo har tatt til seg kritikken fra de siste årene. Det i seg selv gjør at Switch stiller mye sterkere enn det Wii U gjorde.
På spillsiden er Switch unik. Dette er kanskje ikke stedet hvor du vil finne tradisjonelle spillopplevelser, men for Nintendos kjernepublikum, JRPG-fans, folk som vil ha mer krevende – og bærbare – opplevelser enn de kan få på mobil, er Switch et svært lovende prosjekt. Per i dag ser Switch mer og mer ut som en konsoll for spesielt interesserte, altså alle dem som ønsker seg en annen opplevelse enn det de kan få på PC og andre konsoller. Dem kan det fremdeles være mange av.
I dagens marked er det bare så vidt plass til to stasjonære konsoller. Å skulle spise seg inn i dette markedet, ville vært hodeløst av Nintendo.
Spørsmålet er om ikke Nintendo roter det til for seg selv igjen, slik de har gjort så mange ganger tidligere. Alt som skal til er en dårlig onlineløsning, et dårlig forhold til (særlig mindre, uavhengige) tredjepartsutviklere, for lite åpenhet om kommende spill og manglende annonsering. Alt dette er tross alt ting Nintendo har rotet til før.
Switch ser foreløpig likevel ut til å være akkurat så rar, snodig, skrullete og annerledes som bare Nintendo kan være. Det er det som skiller dem fra resten. Derfor har vi en forsiktig tro på at dette kan gå rett vei. Uansett blir 2017 et spennende år for alle spillinteresserte.
Og kom igjen, Nintendo. Gi oss en offisiell utgave av den hunden.