Oppdatering 10:15: Bergsala forteller at de ikke har noen kommentar utover det Nintendo of America har sagt om reparasjon av Joy-Con-ene.
Vi har likevel sett flere enkeltpersoner få respons på e-post fra service-avdelingen til Bergsala, som da ber kundene om å ta kontakt med butikken og oppgi feilbeskrivelse og kopi av kjøpskvitteringen. Da vil den bli sendt inn til dem for reparasjon. Dette er helt i tråd med forbrukerkjøpslovens paragraf om reklamasjon som sier at kunder har rett på utbedring av feil i fem år etter kjøp, noe som gjelder det meste av elektronikk.
Opprinnelig sak følger:
Allerede før lanseringen av Nintendo Switch kom de første meldingene om problemer med konsollens avtagbare Joy-Con-kontrollere. Flere medier med tidlig tilgang på maskinen opplevde tilkoblingsvansker med spesielt den venstre kontrolleren, og også etter lansering vedvarte problemene for noen.
Enkelte medlemmer av Gamer.no-redaksjonen slet også med den venstre kontrolleren, mens andre meldte om helt feilfrie opplevelser. Hva som forårsaket problemet, og hvorfor det kun gjaldt for noen har så langt vært uvisst, men nå har Nintendo oppklart mysteriet.
Fabrikkfeil
I en uttalelse til blant annet Polygon forteller Nintendo at problemet skyldes en fabrikkfeil. Ifølge selskapet er det altså ikke snakk om problemer med kontrollerens design, slik noen har foreslått, men en uventet variasjon som dukket opp tidlig i produksjonsfasen.
Nintendo forsikrer om at problemene kun gjelder et fåtall konsoller, og at fabrikkfeilen nå er rettet opp:
– Antallet henvendelser om reparasjon eller erstatning for NIntendo Switch, inkludert for Joy-Con-kontrollere, er på lik linje med andre konsoller Nintendo har lansert tidligere, bekreftet utvikleren overfor nettstedet BGR.
– Fremover vil dette ikke være et problem, da produksjonsvariasjonen har blitt tatt hånd om og rettet opp på fabrikknivå.
Enkel løsning
I forbindelse med undersøkelsene av problemet har Nintendo kommet frem til en enkel løsning for problemkontrollere. Nøyaktig hva som gjøres har selskapet foreløpig ikke bekreftet, men ifølge nettstedet CNET kan det være noe så simpelt som litt skum.
CNET-journalist Sean Hollister sendte sin trøblete Joy-Con til reparasjon, og da den kom tilbake la han merke til en liten skumbit plassert på den trådløse antennen, som ikke hadde vært der tidligere. Ifølge Hollister dreier det seg sannsynligvis om en spesiell type skum, som beskytter mot elektromagnetisk forstyrrelse.
Nintendo anbefaler at kunder ikke forsøker å fikse problemet selv, da forstyrrelsene også kan ha andre årsaker. I stedet bør alle som opplever problemer ta kontakt med Nintendos kundestøtte, for å finne ut om det er nødvendig med reparasjon.
Vi har kontaktet Bergsala – Nintendos distributør i Norge – for å spørre hva som gjøres for norske kunder som opplever Joy-Con-problemer. Vi oppdaterer saken så snart vi hører noe.
Etterspørselen etter Nintendo Switch har vært større enn ventet.
Nintendo dobler produksjonen av den populære konsollen »