Bruk av generativ kunstig intelligens blir stadig mer utbredt i spillbransjen. Ubisoft og Xbox er blant selskapene som satser på teknologien for sine fremtidige spillprosjekter. Nintendo holder imidlertid på en mer forsiktig tilnærming.
I en spørrerunde med aksjonærer (oversatt av Automaton) erkjente Nintendo-sjef Shuntaro Furukawa at generativ KI kan ha nytte for seg i den kreative prosessen. Han påpekte imidlertid at teknologien fortsatt står overfor utfordringer og begrensninger.
– Spillbransjen har brukt KI-lignende teknologi for å lage oppførsel for fiender og den slags i lang tid, så sånn sett tror jeg at spillutvikling og KI allerede har et nært bånd. Generativ KI – som har blitt mer fremtredende i nyere tid – kan gjøre mer kreative ting, men er også problematisk med tanke på åndsverksrettigheter, sa Furukawa.
Nintendo-sjefen er åpen for at selskapet benytter seg av nye teknologier. Han tror imidlertid ikke at generativ KI kan erstatte erfaringen hans menneskelige ansatte sitter inne med.
– Gjennom flere tiår har vi tilegnet oss kunnskap om å lage optimale spillopplevelser for vårt publikum. Mens vi stadig er fleksible med tanke på teknologiske nyvinninger, kommer vi fortsatt til å levere den typen kvalitet som er unik for Nintendo og som teknologi ikke er i stand til å skape på egenhånd.
LES OGSÅ: Fire av fem spillutviklere bekymret for bruk av generativ KI »