Mens både Sony og Microsoft har kastet seg på onlinebølgen har Nintendo til nå holdt seg rimelig støtt på sidelinjen. Der kan det se ut som de har tenkt å forbli sittende, for hvis Nintendo-sjefen Saturo Iwata sine siste utspill er noe å gå etter, ser de ikke på onlinespilling som noe det er særlig stor etterspørsel etter blant kundegruppen deres.
Iwata trakk frem salgstallene for et golfspill til PS2, og sammenliknet disse med salgstallene til forgjengeren Minna no Golf (serien er kjent som Hot Shots Golf i vesten). Disse viste at forgjengeren, som ikke hadde noen onlinefunksjon solgte bedre enn etterfølgeren, som kom med en større onlinekomponent. Dette beviser, i følge Iwata, at kundene ikke ønsker onlinespill. Han fortsetter:
- De fleste kundene ønsker ikke å bruke ekstra penger på å koble seg opp mot nettet, og for enkelte av disse er det fremdeles ikke enkelt å kople seg til Internett selv om de skulle ønske det.
Spørsmålet er nå hva som skjer med Nintendo sin neste konsoll, som for øyeblikket har fått kodenavnet "Revolution". Hvis Iwata virkelig mener at folk rett og slett ikke ønsker onlinespill, og dette er en mening resten av Nintendo-ledelsen støtter, kan det se ut som dagens situasjon, hvor Sony og Microsoft sine konsoller er de eneste reelle alternativene for konsollkjøpere som ønsker å spille online, vil fortsette langt inn i fremtiden.