Det japanske megaselskapet Nintendo er kjent for å gjøre litt som de selv vil, både på godt og vondt. På en side har de vært i føringen for mye nyskapende teknologi. Her er Nintendo Wii og kommende 3DS strålende eksempler fra nyere tid. På en annen side blir de ofte beskyldt for å leve i fortiden og benytte seg av gammeldagse forretningsprinsipper.
Dette bekreftes nok på mange måter når Nintendos utviklingssjef Hideki Konno nå uttaler seg til bransjenettstedet Gamasutra. Han mener nemlig at småspill til ekstremt lav pris, en gigasuksess på smarttelefoner, aldeles ikke er noe for dem.
– Vi kommer til å kjempe for ikke bare å opprettholde, men også øke kvaliteten på underholdningen vi tilbyr. Det løser seg selv. Vi er ikke bekymret for å konkurrere på rent prisnivå. Som en spillutvikler putter jeg sjela mi i det jeg skaper, og jeg håper at det engasjerer og underholder de der ute. Som forbruker ønsker jeg det samme, et spill som engasjerer og gir meg lyst til å spille det. Jeg har ingenting imot å betale en fornuftig pris for det, sier spillutvikleren.
Mindre opplevelser
Konno har laget spill i mange år, og er blant annet en av hjernene bak Super Mario- og Mario Kart-seriene. Han vet altså hva som skal til for å lage noe folk nyter å spille. Mobilspillene har gjort det vanskelig å utvikle spill til håndholdte i 2011, og Nintendo 3DS er naturligvis midt i kryssilden. Japaneren tror likevel de har andre styrker å spille på.
– Hvis jeg som kunde fikk høre at jeg kunne få Call of Duty på min håndholdte til seks kroner så hadde jeg blitt superspent. Og jeg hadde blitt glad over å se et kjempespill til en virkelig billig penge, men jeg tror ikke du kan lage et spill som er så involverende og stort som for eksempel Call of Duty og selge det til den prisen. Det er umulig, fortsetter han.
Erfaring viser at heller ikke iPhone-spill trenger å være superbillige å utvikle, Real Racing 2 kostet nærmere 11 millioner kroner å utvikle - en pris som ligger opp mot de dyreste 3DS-titlene. Konno insisterer fortsatt på at disse spillene er mindre opplevelser.
– Hvis vi gikk ut og lagde en stor Nintendo-tittel og solgte den for seks kroner, hvor mange spill hadde vi måttet selge da? Tallet er sinnssykt. Den eneste måten du får et spill til den prisen er hvis det er en begrenset versjon eller noe. De må redusere det for å selge det til den prisen. Så andre spill er levedyktige produkter på et høyere prisnivå, fordi innhold er verdifullt. Jeg sier ikke at mobilspill er en dårlig ting eller at de er ubrukelige - jeg sier simpelthen at de er annerledes, avslutter japaneren.
Nintendo 3DS slippes 25. mars her til lands. Vi kommer med anmeldelser av utgivelsestitlene i tiden fremover.