4. februar 2019 er datoen da Apex Legends tok over spillverden. Den til da ukjente battle royale-nykomlingen fra Respawn var plutselig overalt, og en måned senere melder utvikleren om over 50 millioner spillere og stabil topplassering blant de mest populære spillene på Twitch.
Mens suksessen kom plutselig på de fleste, var veien til toppen for Apex på ingen måte et uhell. EA sørget for en voldsom eksponering fra dag én, spesielt på nettopp Twitch, og etter sigende skal utgiveren ha gravd dypt i lommeboken for å sikre seg strømmetjenestens største navn – «Ninja».
– En million dollar
En anonym kilde som har vært i kontakt med nyhetsbyrået Reuters, forteller at EA bladde opp en million dollar – drøyt 8 500 000 kroner – for å sikre seg tjenestene til Tyler «Ninja» Blevins. Sponsede sendinger på Twitch – eller videoer på YouTube – er selvfølgelig ingen ny ting, men det påståtte beløpet har vekket reaksjoner i mang et Internett-hjørne.
Nøyaktig hva EA skal ha fått ut av avtalen er ikke kjent, men «Ninja» spilte Apex Legends i flere dager på sin Twitch-kanal – som har godt over ti millioner etterfølgere. I tillegg la mannen med det fargerike håret ut en håndfull Twitter-meldinger om spillet, merket med emneknaggen «ad» eller «sponsored».
Hverken EA eller «Ninja» har så langt kommentert beløpet. EA bekreftet imidlertid overfor Kotaku at utgiveren hadde et omfattende markedsføringsprogram for Apex Legends, som blant annet inkluderte innleiing av såkalte «influencers» for å skape blest rundt lanseringen.
Apex Legends skal snart få nytt innhold.
Respawn forsøkte imidlertid nylig å dempe spillernes forventninger »