Sesongen i den amerikanske ishockeyligaen NHL ser ut til å gå i vasken. Kort fortalt dreier hele konflikten seg om penger, og hvor stor del av kaka spillere og eiere skal få.
Mange av de store stjernene fra NHL hopper på første fly til Europa for å få spilt litt hockey så lenge, noen kan til og med havne i Norge.
I NHL 13 slipper du alt utenomsportslig styr, og kan i stedet kose deg med den største omveltningen spillserien har hatt siden NHL 07. Den gang kom endringen der den ene styrestikken beveget spilleren, mens den andre kontrollerte kølla. Det revolusjonerte hvordan ishockey fungerte i spillform.
Fart eller kontroll
Nå introduseres et splitter nytt fysikksystem kalt «True Performance Skating». Tenk tilbake på tidligere titler, til og med fjorårets. Der kunne alle spillere på isen snu på en femøring, uavhengig av fart, retning og vekt. Slik er det ikke lenger.
Som spiller må du nå ta høyde for farten du har når du skal drible, skyte eller snu. En konsekvens av høy fart er at spillerne får mindre kontroll på puck og bruker lenger tid på å snu eller svinge. Sammenlignet med NHL 12 kjennes hele spillet mye mer riktig i år, og på mange måter er det mer naturlig hvordan kampene og spillet flyter.
Endringen har stor innvirkning på hvordan du både angriper og forsvarer. I og med at det å stoppe, snu og endre retning er mer realistisk, må du hele tiden overveie fart kontra kontroll. Hvis en angriper fosser nedover vantet, er det ikke bare å måke etter i håp om å ta han igjen. En kjapp vending fra angriperen setter deg med høyere fart helt ut av spill, og sjansen for et mål i ryggen er høy. Det at fartsendringer og moment kan brukes aktivt både til positiv og negativ effekt er en viktig del av årets spill, og en stor forbedring i mine øyne.
Den andre store endringen spillstudioet har gjort er på den kunstige intelligensen. I NHL 13 er den mye mer avansert, og dine medspillere gjør bevegelser, taklinger og spill mye mer realistisk og korrekt enn før. Ifølge EA Canada har de brukt mer tid på den kunstige intelligensen i årets versjon, enn de har gjort på de tre foregående spillene tilsammen.
Taktikk og posisjonering
Dette merkes, og datastyrte spillere beveger seg mer korrekt enn tidligere. For de som ikke er så godt kjent med hockey, er det en veldig taktisk idrett. Angrep, posisjonering og hvordan man presser er basert på systemer og ulike innøvde trekk. Det er lagt vekt på at det skal være så nært virkeligheten som mulig i årets utgave.
Bevegelsesmønsteret til alle spillerne, hvor de plasserer seg på isen og fysikken i spillet er veldig bra. Svakheten i den kunstige intelligensen merkes noen ganger når du kun styrer én spiller i modusen «Be a Pro». Maskinen gjør noen merkelige valg for resten av laget, inkludert grove feil sett opp mot det som vanligvis skjer på en ishockeybane. Til tross for dette kjennes det ut som systemet er kraftig forbedret i forhold til tidligere spill.
Utviklerne har også forbedret keeperen i årets spill. Han oppfører seg mer korrekt i forhold til virkeligheten nå, og kan kontrollere armer og ben uavhengig av hverandre. Dette resulterer blant annet i mer spektakulære redninger. Til tross for at målvaktene i de fleste tilfeller er bedre, er det dessverre også rom for feil når det er gitt en større frihet til bevegelse. Det har skjedd litt for mange ganger at keeperen gjør en merkelig tabbe, mistet pucken eller blitt sittende fast i målet etter en redning. I den store sammenhengen har det ikke allverden å si, men når det skjer er det veldig irriterende, spesielt i en match mot en kamerat.
NHL 13 er uansett ikke et enkelt spill. Tempoet er høyt, og det er utrolig vanskelig å slå selv maskinkontrollerte motstandere på de høyere vanskelighetsnivåene. Mestringsfølelsen du får etter et perfekt gjennomført angrep er vanskelig å oppnå i andre spill. Det er vanskelig å få alt til å flyte perfekt, og desto bedre er følelsen når du får det til.
Selv med de store forbedringene gjort på intelligens, bevegelse og keepere, er dette spillet alltid på sitt beste når du spiller mot andre mennesker. Har du selskap av en kamerat eller tre i sofaen, blir kampene alltid mer intense, og det er alltid ekstra gøy å vise hvem som er best.
Mange muligheter
Har du ingen andre hockeyinteresserte rundt deg, finner du alltid kamper via nett. Jeg har etter hvert spilt mange kamper mot mennesker fra mange ulike land, og har så langt opplevd veldig lite problemer. Det går fort å finne en ledig motstander, det er lite forsinkelser over nett, og motstanderne er naturlig nok av varierende kvalitet. I årets versjon kan du spille enkeltkamper, turnering og det meste du måtte ønske online.
En av de mest spennende nye spillmodusene kalles «GM Connected». Som GM i en hockeyklubb styrer du alt ved klubben. Kontrakter, formasjoner, salg og bytte av spillere. Du er manager, samtidig som du spiller kampene. Dette har tidligere vært en av de mest spilte modi i spillet, men har vært begrenset til spilling alene. Nå kan du ta den med på nett, og ifølge utvikleren kan du ende opp med å spille med og mot hele 750 spillere. Enn så lenge har den ikke vokst seg så stor, og jeg mistenker at den trenger tid på å modnes.
Uansett det er en spennende vri på en populær del av spillet, og noe jeg har høye forhåpninger til. Det at en så stor gruppe mennesker kan spille sammen, inneha ulike roller og alle være med å påvirke et seriespill, er en veldig spennende tanke. Det er til og med laget en applikasjon til smarttelefoner, som lar deg ta avgjørelser og følge utviklingen i denne spillmodusen selv når du ikke sitter ved konsollen.
Utover dette har vi fått en ny modus der du kan gjenoppleve ulike øyeblikk i hockeyhistorien. Dette kan være for eksempel kamper der legenden Wayne Gretzky spilte. Dette kan sikkert være morsomt for fans, men det er litt rart å styre nevnte spiller i en kamp fra 90-tallet, der alle andre lagkamerater rundt er årets spillere. Litt av moroa blir borte når ikke resten av navnene stemmer overens med datidens lag.
Alle de andre tidligere kjente spillmodi er tilgjengelig, og du kan bokstavelig talt skøyte bort hundrevis av timer i dette spillet. Mengden innhold, spillere og klubber er større en noen gang. Dessverre er ikke den norske Get-ligaen representert i årets versjon, men flere norske spillere er representert i den svenske ligaen.
Konklusjon
NHL 13 er som vanlig et spill spekket til randen av innhold. Det er ulike spillmodi for enhver smak, enten du vil detaljstyre en ishockeyklubb, eller bare fokusere og utvikle en spesifikk spiller. Nyheten der du kan ta med deg managerrollen på nett, og i beste fall dele liga med 750 andre spillere er veldig spennende, selv om det enn så lenge ikke har blitt så stort.
Spillfølelsen på isen virker mer riktig og virkelighetsnær i NHL13. Endringene som har blitt gjort i fysikkmotoren, samt forbedring av den kunstige intelligensen gjør at kampene er mer like det man ser på TV. Presentasjon, lyd og grafikk holder samtidig en veldig høy klasse, og til tross for at det har lite å si på selve kampene, gir det et totalinntrykk av kvalitet.
Noen få ting trekker derimot helhetsinntrykket ned. Pasninger i spillet er en av disse. De sitter fortsatt litt for limt til kølla. Noe i likhet med det FIFA har gjort i årets utgave med førsteberøring av ballen vil jeg tro hadde gjort det hele enda litt bedre. En annen ting er småfeil med animasjoner og fysikk, og ofte innebærer dette keeperen i spillet. Det har blitt noen merkelig mål, både for og imot, som følge av keeperoppførsel ikke helt etter boka. Dette er nok dessverre noe man må regne med, men irriterende er det uansett.
Etter å ha spilt mange timer med spillet, både på nett og alene i min egen stue, sitter jeg igjen med et god følelse. Som en lite test prøvde jeg NHL 12 for et par dager siden. Spillet kjennes både stivt og unaturlig ut, og det er liten tvil om at det er gjort store endringer i årets versjon.
Med NHL 13 leverer EA Canada nok en gang et hockeyspill det oser kvalitet av.
NHL 13 er i salg for Xbox 360 og PlayStation 3 (testet).