Sniktitt

Crysis 2

New York 2.0

11. september er bare småtteri i forhold til dette.

1: Side 1
2: Side 2

I Crysis 2s New York finner du ekte steder, med ekte gatenavn, ekte bygninger og ekte arkitektur. Men sydhavsøya i det første spillet var da vitterlig større enn Manhattan? Jeg spør Camarillo om områdene vi får boltre oss på her er like store.

Nomad er tilbake, sterkere enn noensinne, og like mye plass å boltre seg på.

– Hvor stort er vårt New York? Vi la hele det forrige spillets areal oppå det spillarealet vi prøver å skape med en rekke lokasjoner i New York City – også i høyden, og de er noenlunde jevnstore. Når det er sagt vil nivået av interaksjon med omgivelsene være litt mer begrenset i denne omgang. Det har å gjøre med at arkitekter eier rettighetene til byens bygninger, og vi kan ikke alltid fritt transformere dem i forhold til våre egne ønsker.

Et av de få svake aspektene ved forgjengeren var historien, noe Crytek selv er de første til å innrømme. Skriptede sekvenser vil derfor spille en større rolle i Crysis 2, og tatt i betraktning at sci-fi-forfatteren Richard Morgan har blitt hyrt inn for å skrive manus, er det mange ting som tyder på at Crysis 2 har en interessant historie å fortelle.

– Akkurat vendingene historia kommer til å ta, ønsker jeg av naturlige årsaker ikke å snakke så mye om. Imidlertid vil vi forsikre dere om at Crysis 2 handler mindre om skrekk enn det handler om romvesenterror, sier Camarillo.

Osama Bin Marsboer, med andre ord?

Action så det holder

Demonstrasjonen vi fikk se var situert ved Federal Hall i Wall Street. Nomad står på toppen av en falleferdig høybygning og ser utover Manhattans skyline i dagslys. Et lite jordskjelv ryster skyskraperne, og som svar rister de av seg støv og murpuss. Med minnet om tvillingtårnene til World Trade Center ikke så langt i bakhodet, er det litt til å få klumpen i halsen av.

Enkelte av våpnene til din disposisjon er særdeles sterke.

Nomad hopper fra bygning til bygning, mange hundre meter oppe i lufta. På avstand kan han se en liten bataljon av Crynet Systems' private «PMC»-hær. Han markerer fire-fem av dem, og skifter Nano-draktens egenskaper for å overleve et fall ned til bakken. Asfalten klynker av Nomads landing, og fiendene snur seg. Men Nomad har skiftet til usynlighet og lyddemper, og tar ut de første to vaktene. Han plukker opp en snikskytterrifle og plaffer ned to andre. Nå vet alle at Nomad er tilstede, og demonstratøren skifter over til uovervinnelighet.

Mye skyteaction følger, og ved et øyeblikk plukker Nomad opp en soldat etter halsen og kaster han ut gjennom et vindu. Han er uovervinnelig som en gud, og infiltrerer vaktposten uten noen store problemer. Etter dette fulgte en filmsekvens vi dessverre ikke fikk lagt våre øyne på, og noe senere befinner Nomad seg bakbunnet, uten drakt, kastet inn i et helikopter. Det varer derimot ikke lenge før farlige gasser tar knekken på alle soldatene på bakken, og store romvesenvåpen tvinger helikopteret til å styrte.

Det utenomjordiske infanteriet som så møtte Nomad bestod for det meste av «stalkers» og «grunts» – insektliknende motstandere i metalldrakter – som bykset rundt og prøvde å å plaffe ham ned med laservåpen. De er seige jækler, men til syvende og sist et lett bytte for demonstratøren vår. I neste øyeblikk dukket derimot et stort og tungt King Kong-aktig romvesen, en såkalt «Heavy Tick», før skjermen gikk til svart, og vår lille tur ut på byen tok slutt.

Etter å ha sett spillet i aksjon, er jeg litt dratt mellom førsteinntrykket mitt og følelsen jeg satt igjen med etter demonstrasjonen var ferdig. Mange vil nok ha vansker med å få like stor bakoversveis av Crysis 2 som de fikk av originalen. Til gjengjeld har jo teknologien i samtlige spill blitt videreutviklet siden den originale grafikkmastodonten kom på banen. Det er likevel verdt å spørre om mange kompromisser måtte gjøres for å bringe Crysis-serien til konsoll. Har grafikken blitt tonet ned?

Du veksler mellom å kjempe mot spesialstyrker og romvesener - eller begge samtidig, som her.

– Et av premissene for CryEngine 3 var at den måtte kunne kjøres på konsoll. Spillene vi lager vil i så måte automatisk skaleres opp eller ned avhengig av hvilken plattform vi snakker om. Når det er sagt, får PC-er med det beste av grafikkort og prossesorkraft en opplevelse minst dobbel så pen som originalen, hevder Camarillo.

Flerspilleren står Free Radical bak, utviklerne av den komiske Time Splitters-serien. Siden de ble innlemmet i Crytek-kabalen i februar 2009, har de ifølge Camarillo jobbet jevnt og trutt med prosjektet. For skeptikere der ute kan det kanskje høres ut som en merkelig blanding, men Camarillo mener folkene fra Free Radical kan sin konsollflerspiller:

– Det skal fortsatt være gøy å spille mot hverandre, selv om landskapet er aldri så realistisk, slår han fast.

Konklusjon

Uten selv å få fingrene på kontrollstikka er det vanskelig å si om våpenhåndteringa føles god nok, eller om fiendens kunstige intelligens er like bra i urbane som i grisgrente jungelstrøk. Spillet vil visstnok være spillbart på årets E3-messe i Los Angeles, og Gamer.no kommer til å være på plass for å teste direkte inntrykk da.

Crysis 2 slippes etter planen mot slutten av året, og du kan derfor begynne å forberede deg til et minneverdig New York-eventyr i romjula.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden