Sniktitt

Neverwinter Nights - en overraskelse

E3 er egentlig over. Jeg har bare ett møte igjen, og det er med legendariske Bioware Corp., utviklerne av super-rollespillet Neverwinter Nights. Selskapet viser blant annet frem den nye tilleggspakken til spillet, kalt Shadows of Undrentide, og jeg fikk møte utvikleren Robin Mayne.

Det var siste dagen på E3, og selv om han helt sikkert var lut lei av å vise spillet om og om igjen, dro han i gang demonstrasjonen med et smil. Men før vi går dypere inn i tilleggspakken, melder vi om en hyggelig overraskelse - den andre ekspansjonen er nå også identifisert. Det finnes ingen informasjon og ingen skjermbilder fra det. Kun navnet er gjort offentlig, samt at de hadde hengt opp en plakat på veggen (se bilde). Pakken heter Hordes of the Underdark, og mer er det ingen som vet. Mystisk.

Men nå er det Shadows of Undrentide som står i fokus. I bunn og grunn legger det til over 20 timer med nytt gameplay, samt fem nye karakter-klasser som spillerne kan godte seg med. I tillegg til dette er det er hav av tekniske funksjoner, noe mod-miljøet rundt spillet kommer til å sprette champagnen over. Historien i tilleggspakken lar deg starte som en karakter på første erfaringsnivå, men du skal kunne bruke karakterne fra hovedeventyret om du ønsker det. Det hele begynner i byen Hilltop, og spillet finner sted omtrent på samme tid som hendelsene i originalen. Spillerne får tidlig tilgang på en spesiell ring kalt The Mistress Hand. Denne ringen lar deg teleportere rundt i verdenen, noe slik som Recall-steinen lot deg gjøre i originalen, men begrensningene er der naturligvis. I tillegg virker denne ringen bare i det første kapitlet, men den skal i følge Mayne være svært sentral tidlig i spillet.

- Det mod-miljøet kommer til å fryde seg over, er muligheten til å ta kontroll over kameraet, forteller Mayne entusiastisk.

Denne gangen er det faktisk mulig. Spillet tar ofte kontroll over kameraet for å skape mellomsekvenser inne i selve spillet, og for å fortelle en historie på en enklere måte. Dette vil mod-guruene få bruke som de vil, og vil gjøre det mye lettere å fortelle gode historier for dem. Historien begynner slik at en rekke artifakter har blitt stjålet, og du reiser ut for å finne dem. Du forlater treneren din for å finne sannheten. Typisk, ja, men den blir langt mer innviklet etter hvert som spillet forløper. Grafisk gir spillet tre nye tilesets, blant annet snø og ørken. Spillere vil denne gangen kunne snakke med dyrene i spillet, en egenskap som trolig kommer til å være reservert bard-ene og druid-ene. Dyr kan være kilder for stor informasjon, og det gjelds å være venner med dem så lenge du kan. Ranger-klassen har nå også muligheten til å se etter spor på bakken. Disse sporene dukker faktisk frem på skjermen. I demonstrasjonen så vi fotspor i snøen, og Mayne fortalte oss at vi nå kunne se at noen hadde gått inn i bygningen, men ikke ut igjen. Dette er verdifull informasjon. Veldig verdifull.

- En av de andre store funksjonene er muligheten til å kontrollere hvilke gjenstander din henchman har på seg, forklarer Mayne.

Du kan bringe opp inventory-vinduet til din henchman og plassere gjenstander der. Du kan også velge hvilke ting han skal ha på seg, noe som gir deg muligheten til å tilpasse ham til situasjoner. I demonstrasjonen tok spilleren og henchman-en på seg alvehjelmer som beskyttet dem mot gass. Der etter gikk de inn i et rom med gobliner, og dro i en spake som utløste et hav av gass. Alle goblin-ene begynte å sove, unntatt du og din henchman. Slike hendelser skjer ofte i Shadows of Undrentide. Det er spaker å dra i og puslespill å løse. Mye mer enn i originalen, faktisk. Tilleggspakken gir deg også 19 nye monstre, der i blant hobgoblins og pitfiend. To skapninger Mayne og resten av teamet er veldig glade for å legge til. De nye klassene i spillet er: Shadowdancer, Blackguard, Harper Scout, The Assasin og Arcane Archer. Disse har alle sine egne, spesielle egenskaper. The Assasin kan for eksempel angripe sine ofre med et dødelig grep som kan ta knekken på dem på en-to-tre. Tilleggspakken bygger på mentaliteten om at alle avgjørelser har konsekvenser. Spilleren blir stilt ovenfor valg han må ta, og de valgene fører til forskjellige konsekvenser. Dette er Mayne svært ivrig over.

- Spytter jeg på en statue kan jeg plutselig bli forbannet, forklarer han.

Shadows of Undrentide, tilleggspakken til Neverwinter Nights lanseres i juni.

Siste fra forsiden