5 hours ago, Sesseth said:
Noen som prøvde spillet og kan gi et førsteinntrykk?
Yes, jeg klokket gode 91 timer under betaen forrige uke. Jeg fokuserte mest på å lære meg åssen spillet fungerte fremfor å levle fortest mulig, så jeg avsluttet på level 32 av 60. Så kan ikke si noe om end game.
Jeg fikk testet en dungeon som jeg kjørte en 8-10 ganger, litt kort, men helt okay. Man må riktignok ha nøkkel for å gå inn, altså en av fem i gruppa må ha en nøkkel. Litt pain å fikse nøkler ettersom de må craftes (ikke den første, den får man som del av et quest), men helt ok system for å hindre mass-farming I guess?
Crafting / Gathering er en stor del av spillet, det fungerer bra og er relativt intuitivt. Jeg savnet enkelte funksjoner, som f.eks en god craftig bok man kan se på ute i felt og ikke måtte tilbake i byen for å se på oppskriften på en crafting station. Dog kan man "flagge" en oppskrift så den viser hva du mangler i quest loggen, jeg skulle heller sett noe ala en bok som man kan se alle oppskrifter uansett hvor man er. Ga feedback på dette. Gathering tar mye tid, men synes ikke det var drøyt mye, og det går fortere når man får bedre utstyr og reputation med hvert enkelt område.
Jeg kan ikke si jeg fant mange, om noen, direkte feil. Dog var det mange quality of life forbedringer jeg ga tilbakemelding om, f.eks oppskriftboka jeg nevner over.
Faktumet at man ikke kan velge startsted, er problematisk om man skal spille med venner. Det løses "enkelt" under betaen ved å lage ny character om og om igjen til man havner på samme sted, eller ved å løpe til startstedet kompisen er på, men unødvendig tidsbruk, så de burde bare gjøre det mulig å velge. Dette var vel det jeg så oftest i ingame chat, så regner med de fikser noe for å løse det før launch
At man kan bli invitert til en gruppe når man allerede er i en, var også en annen ting. Gruppe invitasjon tar nemlig relativt stor plass på skjermen, og man må trykke F2 for å decline eller vente til den timer ut.
Det var også enkelte grafiske elementer som kan forbedres for å bli tydligere, eller lysere, noen områder var så mørke at man nesten ikke ser noe.
Det er heller ikke noe mini map, det er istedet ett kompass som en lang linje øver på skjermen og alle element man tracker enten det er quest, kompiser, waypoints, gathering nodes etc dukker opp på denne. Tar tid å bli vant til, men fungerer helt greit om man ikke har 300 ting man tracker, da kan ting havner litt oppå hverandre på denne linjen som gjør det litt knotete å se, men no biggie
Mange spillere mente også at spillet trenger mounts, no det ikke har. Jeg er ikke sikker på om det trengs, jeg tror kanskje verden hadde blitt for liten om vi hadde det. Verden er veldig stor til fots, og det er ofte man er ute på 20 minutters gåtur, men på veien finner man masse ting man kan gathere osv så man føler ikke at gåturen er meningsløs.
Jeg testet ikke noe særlig av PVP systemet, men de har tenkt litt nytt, noe jeg liker selvom jeg ikke er PVP fan. Det er tre factions man velger mellom rundt level 10, og hver faction kan da ta over byer og sette skattenivå på f.eks crafting i den byen osv, noe som gjør at man kanskje må tenke på hvilken by man er i før man crafter... Og andre kan ta kalle inn til krig for å forsøke å vinne byen.
Men som sagt, alt i alt et spill med mye potensiale, veldig lite feil som jeg fant, men med mange små forbedringer som ville gjort spillopplevelsen bedre.