Tre år har gått siden Netflix kunngjorde planer om å satse på spill. Etter en forsiktig start, der satsingen tiltrakk seg ytterst få brukere, melder strømmegiganten nå om stor vekst.
I en spørrerunde med investorer fortalte Netflix-topp Gregory K. Peters at spillavdelingen allerede har overgått målene som ble satt for 2024. Selskapet har nå satt enda større mål for de neste to årene, og melder at over 80 spill er under utvikling.
– Vi har lansert over 100 spill så langt. Vi har sett hva som virker og hva som ikke virker. Vi finstiller programmet vårt for å gjøre mer av det som virker, med de over 80 spillene som vi jobber med akkurat nå.
Peters påpeker likevel at spillene utgjør en svært liten andel av selskapets virksomhet. Det både med tanke på pengebruk og hvor mye abonnenter faktisk benytter seg av tjenesten.
Det er spill med tilknytning til etablerte TV-serier som fenger mest blant kundene. Disse går inn i kategorien selskapet kaller Netflix Stories – interaktive og historiedrevne spill som er raskere å produsere og derfor kan nå ut fortere.
Fra juli og fremover planlegger Netflix å lansere minst ett spill hver måned. I hovedsak er det snakk om Netflix Stories-spill, men Peters hintet også om forsøk på andre sjangere.
– Fra denne måneden i juli kommer vi til å lansere omtrent ett nytt spill hver måned i Netflix Stories-kategorien. Dette er fantastiske serier som Emily in Paris og Selling Sunset. Og vi har mye mer, inkludert veldig forskjellige typer spill som kommer i kvartalene og årene fremover.
Ved siden av egenutviklede spill, som Stranger Things: Puzzle Tales og Netflix Stories: Love is Blind, har tjenesten også fått inn en rekke tredjepartstitler. Blant disse er den opprinnelige Grand Theft Auto-trilogien, Dead Cells, Football Manager 2024 og Hades.
LES OGSÅ: Grand Theft Auto fikk fart på spillsatsingen til Netflix »