Bioshock

Neste Bioshock blir visst et åpen verden-spill

Stillingsannonse røper nye detaljer.

2K

Det var i slutten av 2019 at 2K bekreftet at et nytt BIoshock-spill var på vei. Siden den gang har vi hørt veldig lite om prosjektet, men nye detaljer antyder at spillet skal foregå i en åpen verden.

Bioshock Infinite fra 2013 er det foreløpig siste spillet i serien.
2K
Vis mer

Som blant annet PCGamesN melder utlyste Cloud Chamber – studioet som har ansvaret for det neste Bioshock-spillet – nylig flere stillinger. Blant det som trengs er en forfatter, som ifølge annonsen må være i stand til å bygge historier satt til en åpen verden.

– Cloud Chamber ser etter en forfatter som kan bli med vårt talentfulle narrative team å bringe Bioshock-verdenen til live igjen. […] Vi håper å finne noen som kan flette inn viktige figurdrevne historier i en åpen verden-setting.

Videre i annonsen forklarer Cloud Chamber at forfatteren skal være med å lage innhold for både hoved- og sideoppdrag. Med andre ord later det kommende spillet til å bli noe ganske annet enn den mer lineære formelen fra tidligere Bioshock-spill – gitt at utvikleren ikke skifter spor igjen.

Som vi skrev i 2019 skal arbeidet med spillet først ha gått i gang for snart seks år siden. Samarbeidet mellom 2K og daværende utviklerstudio Certain Affinity gikk imidlertid i oppløsning, og Cloud Chamber ble satt på saken i 2017.

LES OGSÅ: Age of Empires IV slippes til høsten – får nye sivilisasjoner og kampanjer »

Kommentarer (43)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Kontorstol
4 år siden

I en tid der det flommer over av alt for mange enorme open world spill er dette triste nyheter. Jeg er neppe alene om å heller ville ha 8-16 timer med et vellagd og lineæret narrativ enn 100 timer til i en alt for stor verden.

Ralzar
4 år siden

Jeg har ikke noe i mot åpen verden som konsept, men gud bedre så lei jeg er av den eksakt samme designen på dem alle sammen.

Alt for mye innhold stappet inn i en alt for liten verden og en historie som aldeles ikke passer sammen med spill-stilen åpen verden oppmuntrer til.

Det er ikke tilfeldig at "ludo-narrative dissonance" har blitt ett veldig vanlig ord å lese i spill diskusjoner.

Åpen verden spill er nesten altid designet så åpen verden spillet sier "Ta deg god tid. La deg disrahere." mens den gripende dramatiske historien med Hollywood stemmeskuespillere sier "Gjør dette! Fort!". Som regel uten noen slags straff for å ikke skyndte deg.

Jeg vil så gjerne like disse spillene men de går så hardt inn for å gjøre alt meningsløst.

GnilreG
4 år siden

Nice, kan det bli interessant dette også :)

coret3x
4 år siden

"blir visst" ?

Gunfreak
4 år siden
58 minutes ago, Kontorstol said:

I en tid der det flommer over av alt for mange enorme open world spill er dette triste nyheter. Jeg er neppe alene om å heller ville ha 8-16 timer med et vellagd og lineæret narrativ enn 100 timer til i en alt for stor verden.

What he said.

 

Jeg er ikke noe blood fan av bioshock serien,  men sammenlignet med alle ubisoft spill som nå også lages av ikke ubisoft. Er det bioshock en flott opplevelse.  Og jeg skjønner virkelig ikke hvordan bioshock konseptet skal overføres til open world og fremdles ha noe av sjarmen og ikke minst den gode historien. 

Siste fra forsiden