Onsdag skrev vi og resten av verdens spillmedier om at Belgia hadde konkludert med at «loot boxes», der du ikke kan vite hva du får før du punger ut, ikke var innafor. Nå viser viser det seg at det ikke stemmer.
Det belgiske spillnettstedet RTBF.be har snakket med Etienne Marique i det belgiske lotteritilsynet etter den oppsiktsvekkende saken, og han forteller at tilsynet ikke har konkludert med noe ennå. I stedet forteller Marique at prosessen ikke har kommet veldig langt, og at ingen avgjørelse har blitt tatt.
Nyhetssaken som vi og andre baserte vår klippsak på stammet fra nyhetskanalen VTM. Nyhetsmediet hevdet rett ut at en konklusjon var klar, og underbygget dette med en uttalelse fra den belgiske justisministeren Koen Geens. Geens uttalelse om at de ville forsøke å få «loot box»-praksisen bannlyst med hjelp av EU, står seg nok fremdeles, men vi må altså vente litt til for å se om tilsynet i Belgia lander på en avgjørelse.
Katalysatoren Star Wars
Nyheten kom i hælene på en travel uke med harde diskusjoner om «loot box»-praksis, mikrotransaksjoner og progresjonssystemer i spill. EAs Star Wars: Battlefront II har vært katalysatoren for diskusjonen, etter en massiv misnøye med hvordan spillet gjør opplåsing av utstyr og spilbare helter.
Man kan opparbeide seg spillvaluta som kan brukes til å låse opp ting gjennom spilling, eller man kan være heldig og få spillvaluta i «loot boxer» som man kjøper for ekte penger.
Vår anmeldelse av Star Wars Battlefront II: Finnes det et godt spill bak alt bråket?
LES MER: EA fjerner mikrotransaksjonene i Star Wars: Battlefront II midlertidig »
LES MER: EA kutter Star Wars: Battlefront II-priser i kjølvannet av sterk kritikk »
LES MER: EAs Star Wars Battlefront II-innlegg er tidenes mest mislikte Reddit-kommentar »