Anmeldelse

Need For Speed: Underground

Need for Speed: Underground er definitivt et av tidenes mest etterlengtede bilspill. Etter The Fast and the Furious og 2 Fast 2 Furious, har interessen for ulovlige gateløp og styling av spreke, asiatiske biler eksplodert, og det er nettopp dette spillet dreier seg om.

Side 1
Side 2
Side 3

NFSU lar deg prøve buksene til en nykommer i undergrunnsmiljøet. Som fersking har du selvsagt ikke opparbeidet deg et fnugg av respekt, og du må kjempe med nebb og klør for å få den statusen du fortjener, ja faktisk for å bli akseptert i det hele tatt. Med mager lommebok må du velge fra laveste hylle i bilbutikken. Selv den minste familiebil har potensial til å bli et virkelig råskinn, men først må du kjøre inn litt penger til styling og trimdeler.

Gå under jorden
Spillets hovedvekt ligger på modusen "Go Underground", og det er her du får bryne deg på gateracernes hierarki. Dette er også eneste mulighet til å låse opp nye deler og biler. Ettersom utvalget til å begynne med er heller labert, har du rett og slett ikke noe annet valg enn å legge ned noen timer her. En tynn historie gjør et slapt forsøk på å motivere deg, men er det dyp handling du er ute etter er nok uansett ikke NFSU førstevalget. Modusen inneholder i overkant av hundre løp, hvor du til en viss grad kan bestemme rekkefølgen selv. Løpene er fordelt mellom fire forskjellige typer. "Circuit" er løp som består av flere runder på samme bane, "Sprint" går fra A til B, "Drag" er dragløp over en kortere, rett strekning, mens "Drift" er noe så originalt som en skrensekonkurranse. Alle disse modusene kan dessuten spilles som "Quick Race", men biler og utstyr som brukes her må være låst opp først.

I tillegg til at du vinner penger for førsteplassen, får du poeng for å kjøre underholdende. Bredsladder i stor fart, hopp og snitting av møtende trafikk teller positivt, og disse poengene brukes til å låse opp en rekke forskjellige vinyler du kan bruke for å gjøre din bils utseende mer personlig. Denne opplåsingen skjer helt uavhengig av de øvrige delene, som krever at du kjører et visst antall løp før de låses opp. Dette gjør at du aldri får mye nytt å boltre deg i, og penger er egentlig aldri noe problem. I praksis spiller du for å låse opp deler, ikke for å tjene penger. Som en ekstra bonus kan du få bilde av bilen din på forsiden av diverse bilblader, ganske unyttig, men stilig.

Mystisk gavesponsor
En svakhet med belønningssystemet er at det ikke er noe rom for å vedde med motstanderne. Pengepremiene stammer fra et ukjent opphav, det er med andre ord ikke mulig å tape penger på et løp. De tradisjonelle "pink slips"-løpene, hvor det kjøres om den andres bil, er dessverre heller ikke inkludert. Faktisk lar ikke modusen "Go Underground" deg ha mer enn én bil om gangen i det hele tatt, noe som føles litt begrensende.

Når du trimmer bilen vil den selvsagt yte bedre, men også styling er viktig. Ut i fra hvor fet styling du har får bilen din mer oppmerksomhet og følgelig mer stilpoeng. Bilen kan når som helst byttes inn mot en annen modell, og da skjer det noe merkverdig. Alt av trim og styling blir automagisk overført til den nye bilen, slik at bilen tilsynelatende kun bytter fasong. Det er riktignok forskjellige kjøreegenskaper også, men følelsen av å ha kjøpt en ny bil er så og si fraværende. En langt bedre løsning hadde vært å la spilleren ha tilgang til en liten garasje, der det for eksempel var plass til fire biler.

Noe av det NFSU har fått mest oppmerksomhet for, er muligheten til å modifisere bilen på et uttall forskjellige måter. Dette er en sannhet med modifikasjoner, og det er lett å se hvordan systemet kunne vært gjort langt bedre. Prinsippet er at det finnes 3 grader av hver type deler. Du må kjøpe grad 1 før grad 2, og grad 2 før grad 3. Alle stylingdelene innen samme grad er like gode. Det finnes for eksempel flere felger av 3. grad, men alle gir den samme bonusen til stilpoeng. Blant trimdelene gjelder noe av det samme. Kjøper du en 2. grads turbo kan du velge hvilket merke den skal være av, men dette har ingen innvirkning utenom hvilke klistremerker du får levert sammen med den. Muligheten til å velge mellom alle de lisensierte merkene er derfor i stor grad en illusjon, eller bare tomt skryt om du vil. Det er stort utvalg av visuelle oppgraderingene, men det er kanskje litt rart at de samme delene passer på alle bilmodellene.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden