Anmeldelse

Need for Speed Underground 2

Finn fram kjøreskoa, skiftenøkkel og Wunderbaum. Need For Speed Underground 2 skrenser bredt inn i en butikkhylle nær deg. Sjelden har gateracing sett og hørt så bra ut. Sett deg tilbake og nyt timevis med heftige biler og en stor, stor by.

Side 1
Side 2
Side 3

Ett av fjorårets mest populære spill har fått en oppfølger. Need for Speed Underground var tydelig inspirert av en rekke filmer fra gateracingmiljøet i undergrunnen, og kanskje spesielt av The Fast and the Furious. Forrige gang begynte du helt på bunn med en kjip, utrimmet bil. Derfra måtte du kjempe deg oppover listene. Spillet endte i det du ble kongen på haugen, the head honcho, sjefen i gata, du skjønner tegninga. Ikke bare er det ensomt på toppen, det er masse folk der ute som vil jekke deg ned ett par hakk også. Noen måneder etter seieren din i forrige spill skjærer tydeligvis alt seg og du ender opp med å "rømme" byen. Årets spill begynner med deg, en lånt bil og tomme lommer på flyplassen i den fiktive byen Bayview.

En ny start
Ny by, nye muligheter og sjansen for en frisk start. Du er atter en gang nederst på rangstigen, du er den alle de andre tøffingene i byen gjør narr av. Det er på tide å få seg en bil og vise disse fjottene hvem som virkelig er sjefen. Det første som møter deg i spillets karrieremodus er en lånt bil som venter på deg på flyplassen. Denne bilen, en fet Nissan 350Z, tilhører Rachel Teller. Rollen som Rachel spilles av Brooke Burke, du vet, hun med de store puppa fra E!-TV. Rachel styrer hele undergrunnsscenen i Bayview og heldigvis er hun kompis med partneren din fra forrige spill. Hun tar deg under vingen sin og hjelper deg inn i miljøet. Med lånebilen kan du prøve deg på et par løp spredt rundt i byen, men forvent deg kjeft fra Rachel når du kommer til garasjen hennes. Hun forventer at du skaffer deg din egen bil du kan frese rundt i.

Spillet er lagt opp vidt forskjellig fra forrige års utgave. Der spill nummer én kun hadde et fåtall ensformige baner, har Need for Speed Underground 2 en gigantisk by du kan boltre deg fritt i. I det du begynner har du kun tilgang til selve bykjernen, som for så vidt ganske stor i seg selv. Etter hvert som du kommer deg videre i spillet åpnes flere områder. De etter hvert enorme områdene skjuler en rekke forskjellige løp du kan kjøre samt en rekke forskjellige verksteder du kan besøke for å fikse opp forskjellige ting på bilen din. Alt du hadde mulighet til å gjøre i forrige spill er med også denne gangen, blandet sammen med drøssevis av nye muligheter. Du har mange flere deler å pynte opp bilen med og mange flere typer vinyler og klistremerker. I tillegg kan du nå installere enda flere typer neon, bilstereokomponenter, hydraulikk og så videre. Mulighetene for å fikse opp bilen er rett og slett ufattelig mye mer variert enn forrige gang.

Fet styling, laber trimming
Dessverre står det ikke like bra til med valgene for trimming av bilen. Dette foregår på nesten samme måte som i forrige spill. Det er en rekke ting som kan oppgraderes på bilen, slik som bremser, fjæring, dekk og turbo. Muligheten for å installere lystgass er selvfølgelig også med. Tilgang til nye og bedre deler får du etter hvert som du avanserer i spillet. Til å begynne med har du bare tilgang til nivå-1-deler. For å installere nye deler må du først og fremst finne et verksted som driver med trimming av bil. Disse er ikke markert på kartet over byen fra starten av. Du må derfor lete deg frem til dem, heldigvis er de forskjellige typene verksteder markert med forskjellige farget lys. I det du finner et nytt verksted blir det markert på kartet, slik slipper du å lete en evighet senere. Når du kommer fram kan du velge å enten installere enkeltdeler eller hele trimpakker. Fordelen med å kjøpe pakker er at du da får rabatter på delene.

Oppgraderinger av bilen din har heldigvis litt mer effekt enn i forrige spill. Denne gangen er det faktisk en ganske merkbar forskjell på nivå-1 dekk og nivå-3 dekk eller nivå-1 dempere og nivå-3 dempere. Derfor er det kjekt å oppgradere det du kan så snart du har muligheten. Det eneste det egentlig ikke er nøye med er bremsene, de trenger du sjelden uansett. Fysikken er nesten like urealistisk og arkadepreget som forrige gang. Noe bedre har det heldigvis blitt, men bra er det fortsatt ikke. Vegger, autovern og kanter kan fort bli en viktig del av strategien for å vinne ett løp. De bremser deg ikke nevneverdig ned og ettersom bilen ikke tar skade av å treffe en vegg sideveis i 150 km/t er det bare å smelle til for så å bruke lystgass for å akselerere ut av svingen igjen. Selv om det har sin sjarm og er underholdene på sin måte kunne det gjerne vært gjort noen hakk mer realistisk.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden